Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Perun kouluilla menee huonosti - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Maat: Uutiset maittain A-Z

Ulkoministeriön kehitysviestintä, sp. VIE-30@formin.fi. Verkkojulkaisun päivitys on päättynyt 30.6.2014.
reuna
Uutiset, 5.4.2007

Perun kouluilla menee huonosti

Kouluvuoden alkaessa maaliskuussa Perussa julkistettu arviointi toi esiin opettajien kehnon osaamisen. Pian sen jälkeen kävi ilmi, että oppilaat menestyvät liki yhtä huonosti.

Asiasta on noussut julkinen keskustelu, ja hallitus sanoo pitävänsä koulujärjestelmän kohentamista tärkeysjärjestyksessä etusijalla. Peru on pyytänyt apua myös Suomelta koulutusjärjestelmän kehittämiseen.

Opettajien osaamisessa suuria aukkoja

Opettajien ammattiliiton kiivaasta vastustuksesta huolimatta opetusministeriö teetti tammikuussa 2007 koko maan kattavan arvion Perun valtion koulujen opettajista. Sen tulokset julkaistiin helmikuussa kaikissa lehdissä. Tutkimukseen osallistui liki 180 000 opettajaa. Heidän taitojaan arvioitiin luetun ymmärtämisessä, matematiikassa ja pedagogiassa. Osaaminen jaettiin kolmeen tasoon: perustiedot; hyvät tiedot ja erinomaiset tiedot.

Luetun ymmärtämisessä joka kolmas opettaja  (32,6 %) ei pääse edes perustietojen tasolle eli ei hallitse tekstiä. 15,9 prosenttia opettajista ymmärtää vain keskeisimmät seikat lukemastaan.

Matematiikan ja loogisen päättelyn kohdalla tulokset ovat vielä synkempiä: 46,8 prosenttia opettajista ei selviä edes peruslaskutoimituksista ja 38,9 prosenttia yltää perustasolle. Vain 1,5 prosenttia pystyy ratkaisemaan monimutkaisia laskutoimituksia.

Perussa tarvitaan radikaaleja muutoksia sekä opettajien koulutukseen että valintaan, totesi opetusministeri José Antonio Chang tulosten julkistamistilaisuudessa.

Oppilaat ymmärtävät huonosti lukemaansa

Joulukuussa 2006 Perussa arvioitiin noin 305 000 toisen luokan oppilaan taitoja luetun ymmärtämisessä. Otoksessa oli 44 prosenttia maan kaikista toisluokkalaisista. Heistä 26 prosenttia saavutti parhaat mahdolliset tulokset.

Mukana ei kuitenkaan ollut maan köyhimpiä maakuntia Ayacuchoa ja Cajamarcaa, joissa opettajien ammattijärjestö esti arvioinnin järjestämisen.

Odotetusti tulokset vaihtelevat alueittain. Limassa ja Arequipassa testiin osallistui noin 80 prosenttia kaikista koululaisista, ja heistä vain kolmannes ylsi korkeimpaan tasoon. Heikoimmin menestyivät oppilaat Tumbesin, San Martinin ja Madre de Diosin lääneissä. Näillä syrjäseuduilla vain 14 prosenttia  oppilaista ymmärtää lukemansa hyvin.

Valtion koulujen opettajien uraa koskeva lakiehdotus ehdottaa, että opettajan ura olisi viisiportainen. Ensimmäisen vuoden opettaja olisi koeajalla. Työn saaminen edellyttäisi, että opettajalla on asianmukainen pätevyys, hän on valmistunut opetusministeriön hyväksymästä laitoksesta sekä on opettajien yhdistyksen jäsen. Lakiehdotuksen mukaan opettajia myös arvioitaisiin joka kolmas vuosi. Jos opettaja ei läpäise testiä kolmannella kerralla, hän joutuu jättämään tehtävänsä.

Osana koulutuksen uudistamista opetusministeriö on luvannut opettajille 220 tuntia lisäkoulutusta.

Perun koulujen ongelmana ovat myös korruptio ja väärinkäytökset, käy ilmi Perun oikeusasiamiehen ja julkisen etiikan toimikunnan teettämästä selvityksestä. Siinä kartoitettiin tilanne kuudessa läänissä.

Tiia Haapaniemi, Lima

Tulosta Jaa kirjanmerkki

Tämä dokumentti

Päivitetty 2.4.2007


Tulosta Jaa kirjanmerkki
© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi on ulkoministeriön kehitysviestinnän verkkojulkaisu. Sen päivitys on päättynyt 30.6.2014.
Kirjoittajan nimellä varustetut artikkelit edustavat yksinomaan kirjoittajan kantaa.
© Ulkoasiainministeriö | Kehitysviestintä, Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki, sähköposti vie-30@formin.fi