Gå direkt till innehållet
Finlands utrikesministerium

Nepal: ”Trist om inte skolan fanns” - Utrikesministeriet: Global.finland: Länder: Nyheter A-Ö

Utrikesministeriets utvecklingskommunikation, e-post: VIE-30@formin.fi. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
reuna
Nyheter, 17.4.2014

Nepal: ”Trist om inte skolan fanns”

”Jag klagar inte för att min bror har ledigt medan jag diskar. Jag älskar min bror”, ler 17-åriga Sunita Solanki.

I Nepal har det skett stora framsteg i jämställdheten när det gäller utbildning. Några särskilda flickskolor behövs inte mer, alla deltar i samma undervisning. År 2010 gick uppskattningsvis 93,7 procent av alla nepalesiska barn i skola.

Men flickorna skötte ändå hushållsarbetet. Attitydförändringar sker långsammare än strukturomvandlingar.

Nepal, utbildning. Foto: Anna Pesonen-Smith
Engelska är ett av Sunita Solankis favoritämnen i skolan. I sitt framtida drömyrke har hon nytta av språkkunskapen. Foto: Anna Pesonen-Smith

Under perioden 2013-2016 stödjer Finland utbildning i årskurserna 1–12 i Nepal. Sunita Solanki har gått i skolan Padma Kanya i Katmandu de senaste tre åren. Hennes föredömen är lärarna i engelska och matematik – bägge är män.

”De stöttar oss. Jag respekterar mina lärare och lär mig av dem, de är mina rollmodeller”, motiverar hon.

Finland stödjer också yrkesutbildning och praktikprogram (Technical and Vocational Education and Training Programme).

Efter gymnasiet tänker Sunita fortsätta studera.

Utbildning är kapital

Rita Tiwari är rektor för skolan Padma Kanya och hon berättar att det kommer flickor från byarna till skolan i staden. De arbetar ofta samtidigt som hemhjälpar. Ibland kan skolgången avbrytas på grund av arbete eller andra hinder.

Sunita vet att hon är privilegierad jämfört med många andra. För Sunita är utbildning det viktigaste i hennes liv. Kunskap är kapital.

”Det kanske inte finns arbete ens åt alla som är utbildade, men har man studerat har man ändå fler valmöjligheter”, menar hon.

Sunita studerar också efter sina långa skoldagar. Ändå får hon tid över till dans, sång och spel tillsammans med sina vänner. Hon vill jobba hos det lokala flygbolaget.

”Som flygvärdinna skulle jag ta hand om passagerarnas säkerhet och behov. Helst skulle jag bo i det natursköna Pokhara”, förklarar hon.

På frågan om eventuellt giftermål skrattar Sunita: ”Det är klart att man måste gifta sig. Båda parterna ska vara jämstarka. Båda ska vara i arbetslivet och mannen ska stödja sin hustru i hennes yrke.”

Anna Pesonen-Smith och Christopher Smith

Skribenterna bekantade sig med utvecklingssamarbetet i Nepal i oktober 2013 med hjälp av utrikesministeriets understöd för journalister.

Ditt utvecklingssamarbete: Stöd till bättre utbildning i Nepal

Reformen av Nepals skolsystem pågår under åren 2009–2016 och stöds av en bred skara. Målet är att alla barn i skolåldern (årskurserna 1–8) ska garanteras möjlighet att gå i skola, och att undervisningens kvalitet ska förbättras i årskurserna 9–12.

Finlands bidrag till reformprogrammet är totalt 23 miljoner euro. Fördelat på alla finländare blir det 4,22 euro per man.

Stödet går också till yrkesutbildning och praktik. Syftet är att utexaminerade studerande ska komma ut på arbetsmarknaden samt att stödja yrkesutövning i Nepal.

Finland har tidigare understött Nepals utbildningssektor via grundutbildningsprogrammet Education for All.

Skriv ut Dela

Detta dokument

Mer på webbplatsen

Uppdaterat 17.4.2014


Skriv ut Dela
© Utrikesministeriet 2006 | Information om webbsidor | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi är en webbplats om utvecklingsfrågor och global fostran. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
Namnförsedda artiklar publicerade i global.finland representerar enbart skribentens egna åsikter.
© Utrikesministeriet | Utvecklingskommunikation, Kanalgatan 3 C, 00160 Helsingfors, e-post VIE-30@formin.fi