Gå direkt till innehållet
Finlands utrikesministerium

Datorspel ger hiv-kunskap i Uganda - Utrikesministeriet: Global.finland: Länder: Nyheter A-Ö

Utrikesministeriets utvecklingskommunikation, e-post: VIE-30@formin.fi. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
reuna
Nyheter, 2.10.2013

Datorspel ger hiv-kunskap i Uganda

Varför sprider sig hiv-epidemin särskilt mycket bland ungdomar? Hur ser sjukdomens faser ut? De här frågorna kan Ugandas ungdomar få svar på i ett datorspel.

Hiv-valistus, tietokoneet, Uganda. Kuva: Joseph Kizizo BadaStuderande övar sig i grupp att använda datorspel med aidsupplysande syfte. Läraren Joseph Kizizo Bada har projicerat en Power Pointserie på väggen som tar upp grundläggande fakta om hiv, aids och hur man kan förhindra att smittan sprids. Foto: Joseph Kizizo Bada.

I Uganda har man med framgång testat virtuell hiv-upplysning. Som hjälpmedel har man använt datorspel, virtuella klassrum och chattforum.

Joseph Kizozo Bada undervisar i informationsteknik vid Makereres universitet i Kampala. Han grubblade länge på att IT användes i stor omfattning i Uganda, men ändå utnyttjades tekniken inte för att informera unga människor om hiv.

Bada började samarbeta med några skolor i landet, och resultatet blev bland annat en avhandling vid Itä-Suomen Yliopisto.

”Alla länder som lider av aidsepidemin behvöer medel för att förhindra smittspridningen. I många länder får barn och ungdomar inte tillräckligt med information om sjukdomen. Men de är ivrigare än vuxna på att lära sig använda informationsteknik, så virtuell aidsupplysning fungerar bra för dem”, förklarar Bada.

Anonymitet skyddar frågeställaren

Hiv och aidsepidemin har lett till stora problem i Uganda. Föräldrar som har dött i aids har lämnat efter sig övergivna barn, av vilka en del också har hiv.

”Aidsspridningen har fortfarande inte utjämnats. Antalet nya smittade varierar eftersom okunskapen och vissa kulturella sedvänjor gör att smittan hela tiden sprids”, berättar Bada.

Mottagandet av programmet NetAIDS bland 13–19 år gamla skolelever var entusiastiskt. När man gjorde en omfattande undersökning av kunskapen om aids bland dem som fått upplysning via programmet var den sämsta i gruppen minst lika insatt som den bästa i kontrollguppen.

Ungdomarna tyckte att spelandet gjorde det lättare att lära sig. I chattforumen upplevde de att de både förmådde ställa frågor och ge andra råd.

”Unga människor är rädda för att ställa frågor om sex och hiv/aids ansikte mot ansikte med sin lärare i ett vanligt klassrum. Den virtuella miljön ger dem skydd och möjlighet att fråga anonymt, utan att de behöver vara rädda”, motiverar Bada.

Läraren fungerar som moderator

Bada har planerat datorspel, videodrama och on line-lektioner med chattforum för undervisningsändamål. Ju mer rätta svar man kan ge, desto fler poäng samlar man på sig.

Videodramat gick ut på att ungdomarna skrev dikter eller korta skådespel om aids. De ville bland annat framföra hur ansvarslösa människor sprider aids och hur epidemin påverkar barn.

Bada anser att lärarens moderatorroll är viktig i chattforumen.

”Den virtuella aidsupplysningen ger dessutom lärare en chans att lära sig nya saker.”

Bada, som är född i Uganda, genomförde sin kandidatexamen där och sin magistersexamen i Kina. Den avhandlingsforskning som han bedrev vid Itä-Suomen Yliopisto finansierades av Unesco och Ugandas kommunikationskommission.

Riitta Saarinen

Skribenten är frilansjournalist insatt i utvecklingsfrågor.

Skriv ut Dela

Detta dokument

Mer hos övriga utrikesförvaltningen

Uppdaterat 2.10.2013


Skriv ut Dela
© Utrikesministeriet 2006 | Information om webbsidor | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi är en webbplats om utvecklingsfrågor och global fostran. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
Namnförsedda artiklar publicerade i global.finland representerar enbart skribentens egna åsikter.
© Utrikesministeriet | Utvecklingskommunikation, Kanalgatan 3 C, 00160 Helsingfors, e-post VIE-30@formin.fi