Gå direkt till innehållet
Finlands utrikesministerium

Zambiska skolelever använder pekplattor - Utrikesministeriet: Global.finland: Länder: Nyheter A-Ö

Utrikesministeriets utvecklingskommunikation, e-post: VIE-30@formin.fi. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
reuna
Nyheter, 12.9.2013

Zambiska skolelever använder pekplattor

Utvecklingsländer och utbildning måste inte vara en sorglig sak.

För några år sedan sålde telefonföretaget Africonnects grundare Mark Bennet sitt företag och satsade på Zambias framtid, bokstavligen. Han investerade i zambiska skolelever.

Bennet fick till stånd iSchool-paketet som består av en ZEduPad-pekdator, över tusen lektionsplaner för årskurserna 1-7 som har godkänts av det zambiska utbildningsministeriet, samt material och instruktioner för lärarna. Lektionerna för årskurserna 1-3 finns förutom på engelska också på åtta lokala språk. I Zambia talas ungefär 70 lokala språk.

Sambia koulutus Kuva: Annasirkku TiilikainenEleverna är oftast två om en ZEduPad-platta. Smart Lukando och Farrai Mwanba repeterar multiplikation och avancerar i egen takt, helt i enlighet med lektionsplanen. Läraren hjälper vid behov. Foto: Annasirkku Tiilikainen

Målsättningen är att ersätta den traditionella kritan och tavlan med undervisning som bygger på experiment och egna insikter. Lärarna behöver instrueras om, så att de inte bara tutar ut information ur sitt eget minne utan bidrar till att förståelse via egna försök verkligen utvecklas.

3500 elever deltar redan

iSchool Zambia är inte enbart välgörenhet, och inte traditionellt utvecklingssamarbete heller. Projektets experimentskede började för tre år sedan och hittills har 90 lärare och 3500 elever utmanats att anta denna övergripande förändring av inlärningssystemet.

Under försöksskedet är det Bennet som har stått för kostnaderna men i framtiden vilar ansvaret hos staten och skolorna.

Morot istället för käpp

Det är gripande att följa med hur eleverna som varit vana vid stränga auktoriteter börjar slappna av och bli ivriga när de själva får pröva på. Läraren följer med, ger råd, ställer frågor och leder dem vidare.

Eleverna Farrai Mwanba som är sju år och Smart Lukando, 8, går i skolan i Tico och de hanterar vant sin lilla pekplatta. Det är matematiklektion på gång. Mwanba och Lukando går i tredje klass. De avancerar enligt lektionsplanen och repeterar multiplikation.

”Det här är lätt och roligt” utbrister de nästan med en mun, och deras ansiktsuttryck avslöjar stor entusiasm.

Sambia koulutus opettajat Kuva: Annasirkku TiilikainenMaud Kamwengo och Rachel Ngongola uppdaterar lektionsplanerna varje vecka. "Vi försöker beakta all respons vi får från lärarna", säger Kamwengo som jobbar på iSchools kontor. Foto: Annasirkku Tiilikainen

Trettiofyraåriga läraren Rachel Ngongola berättar att eleverna förr inte ens fick ställa frågor till läraren, för att inte tala om att ifrågasätta honom eller henne.

”Men nu uppmuntras eleven att själv ta reda på svaret om det är något han inte kan. Han bestraffas inte mera för det” säger Ngongola triumferande.

Nät inte nödvändigt

Pekplattorna innehåller förutom lektionsplanerna också program om hälsa och jordbruk, som är viktiga i det zambiska samhället. Programmens interaktiva spel och förslag till hemläxor underlättar ytterligare lärarens vardag.

Allt material går att använda utan nätuppkoppling. Det är bara länkarna som kräver nätförbindelse. En laddad pekdator går att använda en dag och lektionerna försvinner inte även om det inte hela tiden finns tillgång till el.

Mindre frånvaro

Har det nya konceptet gjort undervisningen bättre? Efter tre år av experiment och sex år av pilotskola kan man lugnt svara: klart bättre. Ivern att lära sig har vuxit och det finns tydliga bevis på att läskunnigheten har ökat.

”Eleverna kommer till skolan, de är motiverade att studera och frånvaron har nästan helt försvunnit”, berättar Maud Kamwengo, 31 år gammal. Hon fungerar som kontaktperson mellan iSchool och skolorna.

Mod och nya attityder

Datatekniska lösningar får oftare beröm än kritik. Man ser fram emot dem och väntar sig stora förbättringar, rena revolutioner. Vilka utmaningar står då iSchool inför i Zambia? En av programmets utvecklare, Clare Stead, svarar:

”Attitydförändringarna, när man går över från traditionella kritor och tavlor till ifrågasättande självstudier.”

Hon är en erfaren lärare och har bott i Zambia i många år. Idag är det i praktiken hon som leder iSchool, hon väljer och laddar ner undervisningsmaterialet. Det finns alltså utmaningar, men också hopp.

”Om man agerar målmedvetet och oförtrutet kan det inte bli helt fel. Vi ska också komma ihåg att iSchool inte är ett traditionellt biståndsprojekt”, säger Stead.

iSchool i Zambia är en föregångare i hela världen. Staten har förbundit sig till projektet och ska i fortsättningen köpa in tillräckliga antal iSchoolpaket för att utbildningsrevolutionen ska kunna genomföras.

Mark Bennet själv har redan blicken i framtiden. ”Tanken är att föra vidare det här lyckade konceptet till grannländerna.”

Annasirkku Tiilikainen
 

Skriv ut Dela

Detta dokument

Mer hos övriga utrikesförvaltningen

Uppdaterat 12.9.2013


Skriv ut Dela
© Utrikesministeriet 2006 | Information om webbsidor | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi är en webbplats om utvecklingsfrågor och global fostran. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
Namnförsedda artiklar publicerade i global.finland representerar enbart skribentens egna åsikter.
© Utrikesministeriet | Utvecklingskommunikation, Kanalgatan 3 C, 00160 Helsingfors, e-post VIE-30@formin.fi