Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Sambialaiskoululaiset oppivat tableteilla - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Maat: Uutiset maittain A-Z

Ulkoministeriön kehitysviestintä, sp. VIE-30@formin.fi. Verkkojulkaisun päivitys on päättynyt 30.6.2014.
reuna
Uutiset, 10.9.2013

Sambialaiskoululaiset oppivat tableteilla

Aina ei tarvitse surkutella, kun aiheena on kehitysmaat ja koulutus.

Muutama vuosi sitten Africonnect-puhelinfirman perustaja Mark Bennet myi yhtiönsä ja sijoitti Sambian tulevaisuuteen, kirjaimellisesti. Investointikohteina olivat sambialaiset koululaiset.

Bennet sai aikaan iSchool-paketin, joka sisältää ZEduPad-tablettitietokoneen, yli tuhat Sambian opetusministeriön hyväksymää tuntisuunnitelmaa luokille 1–7, opettajien materiaalit ja koulutukset. Ykkös–kolmosluokkien oppitunnit on tehty englannin lisäksi kahdeksalla paikallisella kielellä, joita on Sambiassa yhteensä noin 70.

Sambia koulutus Kuva: Annasirkku TiilikainenZEduPad-tabletteja käytetään useimmiten pareittain. Smart Lukando ja Farrai Mwanba harjoittelevat kertolaskuja ja etenevät omaan tahtiin tuntisuunnitelman mukaan. Opettaja auttaa tarvittaessa. Kuva: Annasirkku Tiilikainen

Tavoitteena on korvata perinteinen liitutaulupänttääminen kokeiluun ja oivaltamiseen perustuvalla opetuksella.

Opettajat pitää kouluttaa uudelleen niin, että lapsille ei tuutata päähän ainoastaan muistinvaraista tietoa, vaan oman kokeilun kautta myös ymmärtäminen kehittyy.

3 500 koululaista jo mukana

iSchool Zambia ei ole puhdasta hyväntekeväisyyttä eikä oikein perinteistä kehitysyhteistyötäkään. Hankkeen kokeiluvaihe alkoi kolme vuotta sitten ja se on tähän mennessä haastanut 90 opettajaa ja reilut 3 500 koululaista kokonaisvaltaiseen koulujärjestelmän muutokseen.

Kokeiluvaiheessa Bennet on maksanut kustannukset, tulevaisuudessa vastuu on valtiolla ja kouluilla.

Kepin sijasta porkkanaa

On häkellyttävää seurata vieressä, kuinka lujaan auktoriteettiin tottuneet oppilaat alkavat rentoutua ja innostua, kun saavat itse yrittää. Opettaja seurailee, antaa vinkkejä ja kyselee. Ohjaa eteenpäin.

Tico-yhteisökoulun oppilaat Farrai Mwanba, 7, ja Smart Lukando, 8, käyttävät yhdessä tottuneesti pientä pöytätablettiaan. Menossa on matematiikan tunti. Kolmasluokkalaiset Mwanba ja Lukando etenevät tabletilla olevan tuntisuunnitelman mukaan ja harjoittelevat kertolaskuja.

”Tämä on helppoa ja hauskaa”, he sanovat melkein yhteen ääneen.

Sambia koulutus opettajat Kuva: Annasirkku TiilikainenMaud Kamwengo ja Rachel Ngongola tarkentavat tuntisuunnitelmia viikottain. "Pyrimme kuuntelemaan kaiken palautteen, mikä opettajilta tulee", sanoo iSchoolin toimistolla työskentelevä Kamwengo. Kuva: Annasirkku Tiilikainen

Ilme paljastaa innostuksen. Ohjaava opettaja Rachel Ngongola, 34, kertoo, että perinteisesti oppilaat eivät ole saaneet edes kysyä saati kyseenalaistaa opettajaa.

”Jos oppilas ei tiedä jotain, häntä ei enää rangaista, vaan rohkaistaan löytämään vastaus yhdessä”, Ngongola sanoo äänessään voitonriemua.

Netti ei ole välttämätön

Tablettiin on tallennettu tavallisten oppituntien lisäksi sambialaisille tärkeitä terveyteen ja maatalouteen liittyviä sovellusohjelmia. Kotiläksyideat ja interaktiiviset pelit helpottavat entisestään opettajan arkea.

Kaikki materiaali on luettavissa ilman verkkoyhteyttä. Vain linkit vaativat netin. Ladattu kone kestää päivän eli oppitunnit eivät mene pilalle, vaikkei sähkövirtaa olisikaan koko ajan saatavilla.

Poissaolot vähentyneet

Onko uudistus parantanut koulutuksen tasoa? Kolmen kokeiluvuoden ja kuuden pilottikoulun kokemuksella: selvästi. Innostus oppimiseen on lisääntynyt ja lukutaidon kasvusta on selkeitä todisteita.

”Oppilaat tulevat kouluun, ovat motivoituneita opiskelusta eikä poissaoloja enää juuri ole”, kertoo Maud Kamwengo, 31. Hän toimii yhteyshenkilönä koulujen ja iSchoolin välillä.

Rohkeasti uusilla asenteilla

Tietoteknisiä ratkaisuja useammin ylistetään kuin parjataan. Niiltä odotetaan ja toivotaan isoja parannuksia, kokonaisia vallankumouksia. Mitkä ovat iSchoolin suurimmat haasteet Sambiassa? Kysytään yhdeltä sen kehittäjistä.

”Asennemuutos, kun siirrytään perinteisestä liitutaulumenetelmästä kyselevään itseopiskeluun”, kertoo Clare Stead.

Hän on kokenut opettaja ja asunut Sambiassa jo vuosia. Nyt hän käytännössä johtaa iSchool-hanketta, valikoi ja lataa opetettavaa aineistoa. Haasteita siis piisaa, mutta uskoa myös.

”Kun toimitaan sinnikkäästi ja tavoitehakuisesti, ei voida mennä kovasti metsään. Pitää myös muistaa, että iSchool ei ole perinteinen kehitysapuprojekti”, sanoo Stead.

Sambian iSchool on alansa uranuurtaja maailmassa. Valtio on sitoutunut uudistukseen. Jatkossa sen pitää ostaa kouluille tarvittava määrä iSchool-paketteja, jotta koulutusvallankumous voi toteutua.

Mark Bennetin katse on jo tulevaisuudessa: ”Tarkoitus on viedä tämä hyvin käynnistynyt konsepti myös naapurimaihin.”

Annasirkku Tiilikainen
 

Tulosta Jaa kirjanmerkki

Tämä dokumentti

Muissa ulkoasiainhallinnon palveluissa

Päivitetty 10.9.2013


Tulosta Jaa kirjanmerkki
© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi on ulkoministeriön kehitysviestinnän verkkojulkaisu. Sen päivitys on päättynyt 30.6.2014.
Kirjoittajan nimellä varustetut artikkelit edustavat yksinomaan kirjoittajan kantaa.
© Ulkoasiainministeriö | Kehitysviestintä, Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki, sähköposti vie-30@formin.fi