Gå direkt till innehållet
Finlands utrikesministerium

Nicaraguas trafik får resekort och ryska bussar - Utrikesministeriet: Global.finland: Länder: Nyheter A-Ö

Utrikesministeriets utvecklingskommunikation, e-post: VIE-30@formin.fi. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
reuna
Nyheter, 25.4.2013

Nicaraguas trafik får resekort och ryska bussar

Kollektivtrafiken i Nicaraguas huvudstad genomgår en reform. Bussarna har försetts med GPS-utrustning och elektronisk datainsamling. Snart kommer resekorten. Och till de legendariska amerikanska skolbussarna säger man nu adjö på ryska, до свидания!

En Lada går väl an. Den ser ut som alla andra taxibilar som pilar omkring i Managua: Kia, Honda och Toyota.

Men en nostalgiker blir nog bestört när de legendariska, gula och kantiga skolbussarna försvinner. De som är stadens signatur. I deras ställe kommer eleganta, helvita bussar.

Venäläinen bussi Nicaraguassa. Kuva: Niina Mälkiä.På den nya bussens sida finns en dekal där man tackar Ryssland, som delvis har finansierat bussarna i Managua. Foto: Niina Mälkiä.

De väcker lika lite uppseende som en modern Lada. 

De moderna bussarna åstadkommer mycket mindre utsläpp än de gamla, och de har delvis donerats av Mexiko och Ryssland, delvis inköpts förmånligt.

Bussbeståndets förnyelse har tagit ett och ett halvt år. Det sista fordonspartiet överräcktes åt bussbolagen i Managua i slutet av mars.

Den omfattande reformen av kollektivtrafiken fortsätter ännu efter det.

Bussarna klev från ruiner till digitaltid

Managuaområdet är ungefär lika stort som huvudstadsregionen i Finland, och där görs ungefär 900 000 bussresor per dag.

Nästan 30 konkurrerande bussandelslag har fritt kunnat välja sina rutter och tidtabeller. Linjerna överlappar varandra eftersom alla vill köra de rutter som folk använder mest.

Nicaragualainen bussi. Kuva: Niina Mälkiä.När de gula skolbussarna blir färre förändras Managuas gatubild. Foto: Niina Mälkiä.

Men sedan finns det stora delar av staden som inte har kollektivtrafik överhuvudtaget. I de områdena kompenserar 12 000 taxibilar bussbristen, plus de billiga taximopederna som har dykt upp i gatubilden under de två senaste åren.

Befolkningsmängden och passagerarmängden har mångfaldigats sedan jordbävningen år 1972, men stadens busstrafik sköts ändå av samma antal bussar som för 40 år sedan – och hittills har den dessutom skötts med samma fordon.

Nu har staden beslutat att ha vettigare bussrutter och mera övervakning av kollektivtrafiken. GPS-utrustning finns till trafikverkets hjälp, liksom ett elektroniskt datainsamlingssystem som ska bidra med information för att möjliggöra en centralstyrd trafik.

Laddbart resekort avslöjar missbruk

I april–maj tar man inom stadstrafiken i bruk ett laddbart elektroniskt resekort. Det första kortet är gratis, men om man förlorar det måste man betala en ersättning på 1,50 euro. 

Att informationen om passagerarmängderna, rutterna och hastigheterna i realtid nu kommer att finnas i trafikverkets datasystem väcker inte enbart beundran.

Bussbolag och bussandelslag är rädda för att gå miste om kollektivtrafikunderstöd när sanningen om rutternas passagerarmängder och biljettintäkter kommer fram.

Mest protester har kommit från chaufförernas håll. De har haft för vana att avrunda passagerarmängden neråt och stoppa mellanskillnaden från biljettintäkterna i egna fickor.

De skyller också på växelkassan: om en passagerare betalar 3 cordoba för en resa som kostar 2,5 (ungefär 10 cent) så finns det plötsligt ingen växel att ge tillbaka.

Det elektroniska resekortet sätter stopp för allt fiffel och missbruk, och kortet kommer snart att ersätta kontant betalning helt.

Stadsborna är glada över förändringen. I all synnerhet när trafikverket lovar att nästa steg i busstrafikreformen blir att ta itu med chaufförernas farliga körteknik och ovänliga kundbemötande.

Och nostalgikern kan andas ut: gamla skolbussar trafikerar ännu länge på rutterna mellan Managua och provinserna.

Niina Mälkiä

FN:s utvecklingsfond UNDP administrerar projektet som utvecklar och främjar kollektivtrafiken och cykeltrafiken i Managua. Det förnyade bussbeståndet svarar Nicaraguas regering för, och det är en del av projektets självfinansiering.

Skriv ut Dela

Detta dokument

Mer hos övriga utrikesförvaltningen

Uppdaterat 25.4.2013


Skriv ut Dela
© Utrikesministeriet 2006 | Information om webbsidor | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi är en webbplats om utvecklingsfrågor och global fostran. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
Namnförsedda artiklar publicerade i global.finland representerar enbart skribentens egna åsikter.
© Utrikesministeriet | Utvecklingskommunikation, Kanalgatan 3 C, 00160 Helsingfors, e-post VIE-30@formin.fi