Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Nicaraguan liikenne uudistuu matkakorteilla ja venäläisillä busseilla - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Maat: Uutiset maittain A-Z

Ulkoministeriön kehitysviestintä, sp. VIE-30@formin.fi. Verkkojulkaisun päivitys on päättynyt 30.6.2014.
reuna
Uutiset, 22.4.2013

Nicaraguan liikenne uudistuu  matkakorteilla ja venäläisillä busseilla

Nicaraguan pääkaupungin julkinen liikenne on murroksessa. Busseihin on asennettu gps-paikantimet ja sähköinen tiedonkeruujärjestelmä. Pian tulevat matkakortit. Niin, ja legendaarisille amerikkalaisille koulubusseille sanotaan näkemiin venäjäksi, до свидания!

Ei Lada vielä mitään. Se näyttää samalta kuin Kia, Honda ja Toyota, joita Ladojen ohella vilistää Managuan kaduilla ketterinä pikku takseina.

Mutta nyt nostalgiannälkäinen ahdistuu: kaupungin tavaramerkki, legendaariset kulmikkaat ja keltaiset koulubussit katoavat. Tilalle tulevat linjakkaat kokovalkoiset linja-autot.

Venäläinen bussi Nicaraguassa. Kuva: Niina Mälkiä.Uuden bussin kylkeen on tarroitettu kiitos Venäjälle, joka on osittain lahjoittanut linja-autot Managuan kaupungille. Kuva: Niina Mälkiä.

Ne herättävät huomiota yhtä vähän kuin modernit Ladat.

Meksikolta ja Venäjältä osin lahjoituksina saadut, osin edullisesti hankitut linja-autot ovat nykyaikaisia ja reilusti entistä vähäpäästöisempiä.

Autokannan uudistusprosessi on vienyt puolitoista vuotta. Viimeinen uusi bussierä luovutettiin liikennöitsijöille Managuassa maaliskuun lopulla.

Julkisen liikenteen hurja remontti kuitenkin jatkuu.

Bussit harppaavat raunioista digiaikaan

Suomen pääkaupunkiseudun kokoisen Managuan alueella tehdään noin 900 000 linja-automatkaa päivässä.

Lähes 30 kilpailevaa bussiosuuskuntaa on voinut vapaasti valita reittinsä ja aikataulunsa. Linjoissa on päällekkäisyyttä, koska kaikki tahtovat samoille väkirikkaille reiteille.

Nicaragualainen bussi. Kuva: Niina Mälkiä.Kun keltaiset koulubussit harvenevat, Managuan katukuva muuttuu aika tavalla. Kuva: Niina Mälkiä.

Toisaalla on isoja kaupunginosia, joissa ei ole julkista liikennettä lainkaan. Näillä katvealueilla bussien puutetta korvaavat 12 000 taksia ja parin viime vuoden aikana katukuvaan ilmestyneet halvat mopotaksit.

Väkiluku ja matkustajamäärät ovat vuoden 1972 maanjäristyksen jälkeen moninkertaistuneet, mutta kaupungin linjaliikenteestä huolehditaan yhä samalla bussimäärällä – ja tähän asti osittain samalla kalustollakin – kuin 40 vuotta sitten.

Kaupunki on päättänyt järkeistää reititystä ja lisätä julkisen liikenteen valvontaa. Liikennelaitoksen apuna ovat gps-paikantimet ja sähköinen tiedonkeruujärjestelmä, jonka tuottaman tiedon pohjalta liikennettä suunnitellaan nyt keskitetysti.

Ladattava matkakortti paljastaa huijaukset

Huhti–toukokuussa kaupungin sisäisessä liikenteessä otetaan käyttöön ladattava sähköinen matkakortti. Ensimmäisen kortin saa ilmaiseksi, kadonneesta on maksettava noin 1,50 euron korvaus.

Se, että tiedot matkustajamääristä, ajoreiteistä ja -nopeudesta siirtyvät jatkossa reaaliaikaisesti liikennelaitoksen tietojärjestelmään, ei ole herättänyt ainoastaan ihastusta.

Linja-autoyhtiöt ja -osuuskunnat pelkäävät menettävänsä julkisen liikenteen tuet, kun linjojen arvioituja suuremmat matkustajamäärät ja lipputulot paljastuvat.

Eniten hanketta ovat vastustaneet kuljettajat. Heillä on ollut tapana pyöristää matkustajamääriä alaspäin ja siirtää lipputuloja omiin taskuihinsa.

Nyt he pelaavat vaihtorahojen kanssa: 2,5 cordoban eli noin 10 sentin hintaisen matkan 3 cordoballa maksaneelle matkustajalle ei olekaan antaa vaihtorahaa.

Sähköinen matkakortti panee stopin pikku kavalluksille, sillä ajan myötä kortti korvaa käteisen kokonaan.

Kaupunkilaisia uudistus miellyttää. Etenkin, kun liikennelaitos lupaa, että seuraava vaihe linja-autoliikenteen uudistamisessa on kuljettajien vaarallisiin ajotapoihin ja tylyyn asiakaspalveluun puuttuminen.

Nostalgiannälkäinenkin voi huoahtaa: vanhoja koulubusseja kulkee vielä pitkään Managuan ja maakuntien välisessä liikenteessä.

Niina Mälkiä

YK:n kehitysrahasto UNDP hallinnoi hanketta Managuan kaupungin julkisen liikenteen kehittämiseksi ja polkupyöräilyn edistämiseksi. Jutussa mainittu bussikannan uusiminen on Nicaraguan hallituksen vastuulla ja osa hankkeen omarahoitusta.

Tulosta Jaa kirjanmerkki

Tämä dokumentti

Muissa ulkoasiainhallinnon palveluissa

Päivitetty 22.4.2013


Tulosta Jaa kirjanmerkki
© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi on ulkoministeriön kehitysviestinnän verkkojulkaisu. Sen päivitys on päättynyt 30.6.2014.
Kirjoittajan nimellä varustetut artikkelit edustavat yksinomaan kirjoittajan kantaa.
© Ulkoasiainministeriö | Kehitysviestintä, Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki, sähköposti vie-30@formin.fi