Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Iso kauppaketju työllistää vammaisia Sambiassa - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Teemat: Uutisia

Ulkoministeriön kehitysviestintä, sp. VIE-30@formin.fi. Verkkojulkaisun päivitys on päättynyt 30.6.2014.
reuna
Uutiset, 22.1.2013

Iso kauppaketju työllistää vammaisia Sambiassa

Kaupoissa työtä tekevät vammaiset muuttavat perinteisiä asenteita Sambiassa. Myös heidän tehokkuutensa saa kiitosta.

Sambia, vammainen, työllistäminen, Charles Shula. Kuva: Annasirkku Tiilikainen.Charles Shula pärjää yhdellä kädellä mainiosti, vaikka välillä työnteko sujuu hitaammin. Useimmat asiakkaat ymmärtävät ja auttavat tarpeen tullen. Kuva: Annasirkku Tiilikainen.

Charles Shula, 34, nostelee tottuneesti omenapusseja hyllyyn. Työ keskeytyy, kun asiakkaan valitsemat appelsiinit pitää punnita.

Hintalapun kiinnittäminen pussiin on haaste, mutta asiakas ymmärtää: Shulalla on vain vasen käsi.

Shulan oikea käsi vaurioitui auto-onnettomuudessa kahdeksan vuotta sitten niin pahasti, että se piti amputoida. Vuosia hanttihommia ja tympeitä asenteita koettuaan Shulalla on nyt vakituinen työpaikka.

Eteläafrikkalainen Pick’n Pay -kauppaketju rantautui Sambiaan yli kaksi vuotta sitten.

Sen perustaja, suurliikemies David Ackerman avaa kirjassaan A sprat to catch a mackerel: Key principles to build your business keinoja menestykseen.

Tärkein voimavara ovat työntekijät, joilla on oikea asenne. Taitoja voi aina opettaa.

Ackerman listaa ominaisuuksia, joita bisneksessä harvoin kuulutetaan: empatia, kiltteys, anteliaisuus ja toivo.

Periaatteena on tarjota kaikille pysyvä työ, eläke ja uran edistäminen.

Tehokkaita työntekijöitä

Ensimmäinen kaupan aulassa vastaantuleva työntekijä vastaa kysymyksiin hymyllä, hiljaisuudella ja elekielellä. Grace Mwau, 39, on kuulovammainen. Hän pakkaa asiakkaiden ostoksia kassalla. Työ sujuu jouhevasti, vaikkei yhteistä kieltä olekaan.

Sambia, työllistäminen, vaimmaiset, Grace Mwau. Kuva: Annasirkku Tiilikainen.I love you, näyttää Grace Mwau. Aurinkoinen hymy jää mieleen eikä moni asiakas edes huomaa kuulovammaa. Kuva: Annasirkku Tiilikainen.

Henkilöstöpäällikkö Joe Nkhuwa on innoissaan, kun hän kertoo työnantajansa toimintamallista.

”Meille tärkeintä on, että ihmisille annetaan samanlaiset mahdollisuudet. Sitä paitsi erilaisten vammojen kanssa elävät ihmiset ovat usein normaalia tehokkaampia työntekijöitä. Heillä on tarve näyttää, että he pystyvät”, sanoo Nkhuwa.

Kuulovammaiset eivät juorua, vaan keskittyvät töihinsä, Nkhuwa huomauttaa.

Charles Shula kuuli työmahdollisuudesta ystävänsä kautta. Hän otti yhteyttä yritykseen, lähetti hakemuksen ja tuli valituksi.

Shulan mielestä Sambian hallituksen vammaisjärjestön pitäisi olla aktiivisempi ihmisten tukemisessa, vaikkapa työnhaussa.

Kollegoiden asenteet muuttuvat

Joe Nkhuwa sanoo, että hänen työssään yksi suurimpia haasteita ovat ihmisten asenteet. Osa kollegoista ei voi ollenkaan ymmärtää, miksi vammaisia pitää ottaa töihin. Monille ulkoinen vamma tarkoittaa tyhmyyttä.

Afrikassa vammaiset on perinteisesti heitetty pihan perille nyhjöttämään, jottei kukaan näe häpeää.

Pick’n Pay tuo vammaiset esiin, mikä on vallankumouksellista.

Monesti käykin niin, että alunperin nuivasti ja epäilevästi suhtautuvat kollegat muuttavat asenteitaan tutustuttuaan vammaisiin työntekijöihin. Nkhuwa mukaan useimmiten myönteiseksi.

Suurin osa asiakkaista ymmärtää ja auttaa.

”Jokainen muuttunut asenne muuttaa lisää asenteita työyhteisön ulkopuolella”, hehkuttaa Nkhuwa. 

Nuori saa toivon ja tulevaisuuden

Toistaiseksi Pick’n Pay on palkannut kuulovammaisia ja liikuntaesteisiä. Nkhuwa kertoo, että jatkuvassa pohdinnassa on, miten näkövammaisia saisi parhaiten työllistettyä kaupan erilaisiin tehtäviin.

Nkhuwan mielestä hänen työnsä parhaita hetkiä on, kun tajuaa muuttaneensa jonkun koko elämän. Jonkun nuoren, joka oli lähellä masentumista, alkoholisoitumista tai prostituutiota, mutta joka sai toivon ja tulevaisuuden.

”Se on mahtava tunne, joka rohkaisee tekemään juuri tätä työtä”, sanoo Nkhuwa.

Annasirkku Tiilikainen

Tulosta Jaa kirjanmerkki

Tämä dokumentti

Muissa ulkoasiainhallinnon palveluissa

Päivitetty 24.1.2013


Tulosta Jaa kirjanmerkki
© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi on ulkoministeriön kehitysviestinnän verkkojulkaisu. Sen päivitys on päättynyt 30.6.2014.
Kirjoittajan nimellä varustetut artikkelit edustavat yksinomaan kirjoittajan kantaa.
© Ulkoasiainministeriö | Kehitysviestintä, Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki, sähköposti vie-30@formin.fi