Gå direkt till innehållet
Finlands utrikesministerium

Taxicentral i Kirgizistan sysselsätter personer med funktionsnedsättning - Utrikesministeriet: Global.finland: Länder: Nyheter A-Ö

Utrikesministeriets utvecklingskommunikation, e-post: VIE-30@formin.fi. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
reuna
Nyheter, 29.11.2012

Taxicentral i Kirgizistan sysselsätter personer med funktionsnedsättning

I centralasiatiska Kirgizistan sysselsätter man personer med funktionsnedsättning när man beställer taxi. Altynai Žyrgalbajeva, som har en CP-skada, sköter det sociala taxibolaget Garants telefonväxel.

Kirgisia, liikuntavamma, taksi, koulukuljetus. Kuva: Vesa LaitinenAltynai Gispar har just anlänt till arbetsplatsen. Hon sköter taxiföretaget Garants telefoncentral i Karakol i norra delen av Kirgizistan. Foto: Vesa Laitinen

En av de tre telefonerna på bordet ringer.

”Hallå, taxi Garant”, svarar Altynai Žyrgalbajeva och tar emot den första beställningen under sitt arbetspass vid taxicentralen i Karakol, som ligger i den nordöstra ändan av Kirgizistan.

Taxicentralen består av ett enda rum, där det finns en sliten gammal soffa och några udda stolar.

På väggen hänger en tabell med numren på de sexton taxibilarna man använder. På bordet ligger en karta över staden.

”I början var det svårt att dirigera bilarna till rätt adress, för jag kunde inte alla gatunamn”, berättar Žyrgalbajeva.

Det var inte så konstigt eftersom alla gator i Karakol har två namn: ett gammalt sovjetnamn och ett nytt kirgiziskt. Båda används.

Gispar sköter snabbt om beställningen.

”Det tar 10–15 minuter”, säger hon till kunden.

Det är lördag morgon och hon har ett 24 timmar långt arbetspass framför sig.

Fick stöd för att komma i gång

Žyrgalbajeva är tjugo år gammal och har arbetat på Garants taxicentral i ett och ett halvt års tid. Det är hennes första arbetsplats.

Orsaken till hennes korta arbetserfarenhet står lutad mot skrivbordet: en käpp som hon behöver för att gå med.

Žyrgalbajevas cp-skada hindrar inte henne från att arbeta, men arbetsgivarna är inte intresserade av att anställda personer med nedsatt funktionsförmåga.

För att lösa problemet grundade den lokala organisationen Ravenstvo ett företag som skulle anställa folk med funktionsnedsättningar. Det sociala taxibolaget Garant bildades.

Man fick startpengar från olika håll. Från Finland var det stiftelsen Abilis, som främjar funktionsnedsatta personers ställning i utvecklingsländerna, som understödde. Abilis finansieras med hjälp av donationer och understöd av utrikesministeriet.

”Men idag fungerar vi självständigt. Vi får inte mera understöd av sponsorer.”

Žyrgalbajeva hör till landets medelinkomsttagare, med andra ord tjänar hon inte mycket. För 24 timmars arbete får hon 200 som, vilket motsvarar drygt 3 euro.

För varje beställning får hon ytterligare 1,5 som vilket gör att hennes dygnslön stiger till cirka 5 euro.

Garants taxibilar är begagnade tyska och japanska bilar. Man ser att de har körts en hel del; säkerhetsbälten saknas ibland och vindrutorna har minst en spricka.

Garants handikappservice är unik. En gång i månaden kör man ut mat och mediciner till funktionsnedsatta personers familjer utan att ta betalt för körningen.

En rullstol i taget i skoltransporten

Förutom i Karakol har man nappat på idén med socialtaxi också i huvudstaden Bisjkek. Bilarna är ännu inte i trafik eftersom navigatorerna man beställt från Kina inte ännu har kommit.

Utan taxi är det så gott som omöjligt för en person med funktionsnedsättning att röra sig i Kirgizistan. I Bisjkek ser man sällan till ramper för rullstolar, och de som finns är farligt branta.

Kirgisia, liikuntavamma, taksi, koulukuljetus. Kuva: Vesa LaitinenMänniskor med funktionsnedsättningar i Kirgizistan är helt beroende av hjälp från sina anhöriga. Foto: Vesa Laitinen

”Vi har alltid våra träffar i samma restaurang, Rossija. Det är den enda restaurangen dit man lätt kan ta sig med rullstol”, berättar Ukei Muratalijeva från en av Bisjkeks förorter.

Skolor och universitet är inte byggda med tanke på tillgänglighet, och många med funktionsnedsättning lämnar skolgången ofullbordad.

”Det kräver stor målmedvetenhet att slutföra sina universitetsstudier när man hela tiden är tvungen att be de andra studenterna om hjälp”, förklarar Muratalijeva.

Karakols Garanttaxi transporterar fem barn med funktionsnedsättningar till skolan. Om transport inte finns blir skolgången ofta oavslutad för barn med funktionsnedsättningar.

Garants små bilar är förvisso inga riktiga handikappbilar. Žyrgalbajeva hoppas på nya finansieringskällor, så att företaget ska kunna köpa en minibuss för att transportera barnen. Idag får bara en rullstol i taget plats per bil.

24 timmar senare

På söndag morgon är det en bekant men lite trött röst som svarar i telefonen.

”Hallå, taxi Garant.”

Arbetspasset som pågått i ett dygn håller på att ta slut. Gispar har på sin höjd haft tid att ta en liten tupplur på soffan.

”Det tar 10–15 minuter”, säger hon.

”Tack för beställningen.”

Suvi Turtiainen

Skribenten är specialiserad på Ryssland och forna sovjetstater. Hon reste tillsammans med fotografen Vesa Laitinen i Kazakstan och Kirgizistan i september tack vare ett stipendium från utrikesministeriet.

Skriv ut Dela

Detta dokument

Uppdaterat 5.12.2012


Skriv ut Dela
© Utrikesministeriet 2006 | Information om webbsidor | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi är en webbplats om utvecklingsfrågor och global fostran. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
Namnförsedda artiklar publicerade i global.finland representerar enbart skribentens egna åsikter.
© Utrikesministeriet | Utvecklingskommunikation, Kanalgatan 3 C, 00160 Helsingfors, e-post VIE-30@formin.fi