Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Taksikeskus työllistää vammaisia Kirgisiassa - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Maat: Uutiset maittain A-Z

Ulkoministeriön kehitysviestintä, sp. VIE-30@formin.fi. Verkkojulkaisun päivitys on päättynyt 30.6.2014.
reuna
Uutiset, 27.11.2012

Taksikeskus työllistää vammaisia Kirgisiassa

Keskiaasialaisessa Kirgisiassa taksin tilaaminen tuo työtä liikuntarajoitteisille. CP-vammainen Altynai Žyrgalbajeva pyörittää sosiaalisen taksiyrityksen Garantin puhelinkeskusta. 

Kirgisia, liikuntavamma, taksi, koulukuljetus. Kuva: Vesa LaitinenAltynai Gispar on juuri saapunut töihin. Hän hoitaa taksiyritys Garantin puhelinkeskusta Karakolissa Kirgisian pohjoisosassa. Kuva: Vesa Laitinen.

Yksi kolmesta pöydällä makaavasta puhelimesta soi.

”Haloo, taksi Garant.”

Altynai Žyrgalbajeva ottaa työvuoronsa ensimmäisen tilauksen taksikeskuksessa Kirgisian koilliskulmassa Karakolissa.

Taksikeskus on yhden huoneen toimisto, jonka kulmassa on nuhjuinen sohva ja muutama eri paria oleva tuoli. Seinällä on taulukko, johon on merkitty 16 käytössä olevan auton taksinumerot. Työpöydän alustana toimii kaupungin kartta.

”Aluksi oli vaikeaa ohjata autot oikeaan osoitteeseen, kun en tiennyt kaikkia kadunnimiä”, Žyrgalbajeva sanoo.

Ei ihme, sillä kaduilla on Karakolissa kaksi nimeä: vanha neuvostonimi ja uusi virallinen kirgiisinimi. Molempia käytetään.

Žyrgalbajeva hoitaa tilauksen kuitenkin nopeasti.

”Menee 10–15 minuuttia”, hän ilmoittaa asiakkaalle.

On lauantaiaamu ja edessä 24 tunnin päivystysvuoro.

Tukijat auttoivat alkuun

Žyrgalbajeva, 20, on työskennellyt Garantin taksikeskuksessa puolentoista vuoden ajan. Työpaikka on hänen ensimmäisensä.

Syy vähäiseen työkokemukseen nojaa vasten työpöytää: kävelykeppi.

Žyrgalbajevan cp-vamma ei estä työtä, mutta työnantajat ovat nihkeitä palkkaamaan vammaisia.

Ongelman ratkaisemiseksi paikallinen Ravenstvo-järjestö perusti yrityksen vammaisten työllistämiseksi. Syntyi sosiaalinen taksiprojekti Garant.

Starttirahaa saatiin eri lähteistä. Suomesta toimintaa tuki vammaisten asemaa kehitysmaissa edistävä Abilis-säätiö, joka saa rahoituksensa lahjoituksina ja Suomen ulkoministeriöltä.

”Nyt toimimme itsenäisesti, emmekä enää saa tukea sponsoreilta.”

Žyrgalbajeva ansaitsee Kirgisian keskitulojen verran, eli vähän. 24 tunnin vuorosta maksetaan 200 somia eli reilu kolme euroa. Lisäksi jokaisesta tilauksesta saa 1,5 somia, mikä nostaa palkkion noin viiteen euroon vuorokaudelta.

Garantin taksit ovat käytettyjä saksalais- tai japanilaisautoja. Kilometrit näkyvät autoissa: turvavöitä ei aina ole, ja tuulilasissa on vähintään yksi särö.

Erona muihin taksifirmoihin ovat Garantin vammaispalvelut. Kerran kuussa vammaisten lasten perheille viedään ruokaa ja lääkkeitä ilman kuljetusmaksua.

Koulukuljetuksia yksi pyörätuoli kerrallaan

Karakolin lisäksi sosiaalisista takseista on innostuttu Kirgisian pääkaupungissa Biškekissä. Autot eivät tosin vielä ole ajossa, sillä Kiinasta tilatut navigaattorit eivät ole saapuneet.

Kirgisia, liikuntavamma, taksi, koulukuljetus. Kuva: Vesa LaitinenLiikuntarajoitteiset kirgisialaiset ovat lähes täysin läheistensä avun varassa. Kuva: Vesa Laitinen.

Ilman taksia liikuntarajoitteisten on mahdotonta liikkua oikeastaan missään päin Kirgisiaa. Biškekin keskustassa näkee harvoin pyörätuoliramppeja, ja nekin ovat vaarallisen jyrkkiä.

”Pidämme kaikki vammaistapaamiset aina samassa ravintolassa Rossijassa. Se on ainoa, jonne pääsee kätevästi pyörätuolilla”, Ukei Muratalijeva kertoo Biškekin esikaupunkialueella.

Kouluja ja yliopistoja ei ole rakennettu esteettömiksi, ja moni vammainen jättääkin koulunsa kesken.

”Vaatii päättäväisyyttä saada yliopisto-opinnot loppuun, kun koko ajan pitää pyytää apua muilta opiskelijoilta”, Muratalijeva sanoo.

Karakolin Garant-taksit kuljettavat viittä vammaista lasta kouluun. Ilman kyytiä koulu jää liikuntarajoitteiselta usein kesken.

Varsinaisia vammaistakseja pikkuiset autot eivät ole. Žyrgalbajeva toivookin uusia tukilähteitä, jotta firma voisi ostaa käyttöönsä minibussin vammaisten lasten kuljettamiseen. Nyt autoon mahtuu vain yksi pyörätuoli kerrallaan. 

24 tuntia myöhemmin

Sunnuntaiaamuna Garantin taksikeskuksesta vastaa tuttu mutta jo hieman väsähtänyt ääni.

”Haloo, taksi Garant.”

Vuorokauden kestänyt vuoro on lopuillaan. Aikaa on ollut korkeintaan pieniin torkkuihin keskuksen sohvalla.

”Menee 10–15 minuuttia”, Žyrgalbajeva sanoo.

”Kiitos tilauksesta.” 

 

Suvi Turtiainen

Kirjoittaja on Venäjään ja entisiin neuvostomaihin erikoistunut toimittaja. Hän matkusti Kazakstanissa ja Kirgisiassa syyskuussa ulkoministeriön apurahalla yhdessä valokuvaaja Vesa Laitisen kanssa.

Tulosta Jaa kirjanmerkki

Tämä dokumentti

Tässä palvelussa myös

Muissa ulkoasiainhallinnon palveluissa

Päivitetty 5.12.2012


Tulosta Jaa kirjanmerkki
© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi on ulkoministeriön kehitysviestinnän verkkojulkaisu. Sen päivitys on päättynyt 30.6.2014.
Kirjoittajan nimellä varustetut artikkelit edustavat yksinomaan kirjoittajan kantaa.
© Ulkoasiainministeriö | Kehitysviestintä, Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki, sähköposti vie-30@formin.fi