Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Tiina Kirkas: Seinään upotettu tietokone - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Ajankohtaista: Global.finland.blogi

Ulkoministeriön kehitysviestintä, puh. 0295 351182. Verkkojulkaisun päivitys päättyi 30.6.2014.
flickr facebook
reuna
Blogi, 8.5.2012

Tiina Kirkas: Seinään upotettu tietokone

Seitsemänvuotias Shahin ei ollut käynyt päivääkään koulua tai ylipäätään saanut mitään opetusta, kun hän eräänä päivänä kotikulmillaan Delhissä törmäsi muurin seinään upotettuun tietokoneeseen.

Aluksi Shahin tyytyi seuraamaan sivusta muiden lasten touhuilua tietokoneen ympärillä. Myöhemmin hän uskalsi itsekin koskettaa tietokoneen näyttöä ja sitä ohjaavaa hiirtä. Pian hän jo omaksui tietokoneen välityksellä hindin ja englannin kielen sekä matematiikan alkeet. Lopulta hän lumoutui oppimisesta niin paljon, että hänen vanhempansa onnistuivat saamaan tyttärensä läheiseen kouluun.

Nyt Shahin palaa aina tilaisuuden tullen kokeilemaan seinään upotetulla tietokoneella erilaisia opettavia ohjelmia. Hän osaa jo kirjoittaa nimensä hindiksi ja englanniksi.

Uteliaisuus ohjaa oppimaan

Voiko köyhien lasten kouluttaminen olla näin helppoa ja hauskaa? Kyllä, jos intialaisen kasvatustieteilijän Sugata Mitran oppeihin on uskominen.

Sugata Mitra. Kuva: Flávia de QuadrosIntialainen kasvatustieteilijä Sugata Mitra uskoo vähäisen puuttumisen pedagogiikkaan. Kuva: Flávia de Quadros/Flickr/CC BY-SA 2.0

Runsaat kymmenen vuotta sitten Mitra upotti delhiläisessä slummissa seiniin tietokoneita, joihin lapset saivat vapaasti tutustua ilman aikuisen valvontaa. Shahinin tavoin lapset oppivat pikaisen tutustumisen jälkeen käyttämään tietokonetta, löytämään tiensä internetiin sekä jakamaan ja opettamaan oppimaansa kavereilleen.

Mitra toisti kokeensa eri puolilla Intiaa ja myös muissa maissa. Tulokset kertoivat lasten hyvistä oppimissuorituksista: muutamassa kuukaudessa tamilinkieliset lapset omaksuivat molekyylibiologian perusteet englanninkielisestä internetaineistosta – ilman opettajan opastusta.

Havaintojensa perusteella Mitra kehitti vähäisen puuttumisen pedagogiikkansa. Sen mukaan riittävän virikkeellinen ympäristö ruokkii lapsen luontaista uteliaisuutta ja motivoi lasta oppimaan. Lasten itseohjautuvuus ja keskusteleva ryhmätyöskentely korvaavat opettajan ohjauksen. Lapset tarvitsevat seurakseen korkeintaan kannustajan, joka on aidosti kiinnostunut heidän tekemisistään ja oivalluksistaan.

Tätä nykyä Mitra vaikuttaa Britanniassa Newcastlen yliopiston professorina. Intialaisissa kylissä ja slummeissa Hole-in-the-Wall -oppimisasemia asentaa HiWel-järjestö, joka myös kehittää internetpohjaisia opetusohjelmia.

Kaikkien tietokone

Seiniin upotetut tietokoneet eivät tietenkään korvaa perinteistä koululaitosta edes teknologiauskoisessa Intiassa. Alun perinkin Sugata Mitra on pyrkinyt paikkaamaan niillä opetusjärjestelmän puutteita Intian köyhimmillä alueilla.

Tietokoneiden äärellä opitut taidot ovatkin paikoin jo siirtyneet luokkahuoneisiin. Opettajat kertovat, kuinka lasten oppimismotivaatio ja keskittymiskyky ovat parantuneet, samoin heidän vuorovaikutustaitonsa. Lapset haluavat ja osaavat keskustella, ottavat kantaa ja vaativat perusteluita. Lasten itsetunto on noussut.

Osa opettajista on itsekin innostunut oppilaskeskeisistä opetusmenetelmistä. Se on paljon intialaisessa koulussa, joka on tähän asti perustunut lähinnä ulkolukuun.

Ennen kaikkea julkisille paikoille sijoitetut tietokoneet ovat tarjonneet oppimisen iloa ja kouluvalmiuksia lapsille, jotka muutoin olisivat jääneet ilman omaa mahdollisuuttaan. Intiassa ulkopuolelle suljettujen laajaan ryhmään kuuluu niin tyttöjä, lukuisia kasteja ja vähemmistöjä, lapsityöläisiä kuin koulupudokkaitakin. Joka vuosi neljä kymmenestä koulunsa aloittaneesta lapsesta keskeyttääkin opintonsa ennen kymmenettä syntymäpäiväänsä.

Mahdollisimman monen heistäkin soisi Shahinin tavoin törmäävän seinään upotettuun tietokoneeseen jossain päin Intiaa.

TIINA KIRKAS 8.5.2012

Kommentit

Uusi viesti

Nimi (pakollinen):


Sähköpostiosoite (pakollinen, ei näytetä sivustolla):


Web-sivusto:


Kommentti:



Tulosta Jaa kirjanmerkki

Arkisto

Päivitetty 8.5.2012


© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi