Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Liman metro yhdistää vihdoin köyhän ja varakkaan - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Maat: Uutiset maittain A-Z

Ulkoministeriön kehitysviestintä, sp. VIE-30@formin.fi. Verkkojulkaisun päivitys on päättynyt 30.6.2014.
reuna
Uutiset, 16.3.2012

Liman metro yhdistää vihdoin köyhän ja varakkaan

Perun pääkaupungissa Limassa on käynnissä julkisen liikenteen vallankumous. Ensimmäinen metrolinja liittää köyhän asuinalueen ydinkeskustaan.

”Huomio, herra valkoisessa paidassa ja farkuissa, olkaa hyvä, älkää ylittäkö keltaista viivaa!”

Kuulutus yllättää miehen, joka palaa nopeasti viivan taakse. Liman upouudessa metrossa ei vielä ole nauhoituksia, vaan mikrofoniin puhuu työvuorossa oleva ihminen.

”Pääosa asiakkaista on tutustumisajelulla. Ensimmäisen kuukauden ajan metroa saa käyttää ilmaiseksi”, vihreään liiviin pukeutunut Claudia kertoo. Hän on yksi laiturilla paimentavista oppaista, jotka perehdyttävät kaupunkilaisia julkisen liikenteen pelisääntöihin.

Liman asukkaat kutsuvat metroaan sähköjunaksi. Sen rakentaminen oli vaiheikas projekti, joka aloitettiin jo 1980-luvun puolivälissä Alan Garcían ensimmäisen presidenttikauden alussa. Hanke kaatui kolmen vuoden jälkeen korruptioepäilyihin ja Perun talouden syöksykierteeseen.

Muistoksi jäi yhdeksän kilometriä valmista rataa, viisi Italiasta hankittua junaa ja kymmeniä paikalleen valettuja betonipylväitä, joiden päälle rata piti rakentaa. Tarina kertoo, että tyhjiä junia ajelutettiin vuosikymmeniä muutaman kilometrin rataosuudella, jotta ne pysyisivät käyttökelpoisina siinä toivossa, että jonakin päivänä sähköjuna toimisi.

Kun García palasi Perun presidentiksi vuonna 2006, hän vannoi toteuttavansa metrohankkeen.

”Lopulta metro rakennettiin ennätysajassa, puolessatoista vuodessa. Se on kansainvälisten standardien mukainen niin turvallisuudeltaan kuin tekniikaltaan”, Michael Schührer kertoo. Hän on konsulttiyhtiö Jaakko Pöyryn Kaupunki ja liikenne -toimialan Perun ja Ecuadorin maajohtaja.

Suomalainen Pöyry vastasi muiden muassa insinööritöiden ja sähkömekaanisten järjestelmien suunnittelun valvonnasta.

Yhden linjan metro

Metro tuli tarpeeseen, sillä Liman asukasluku on kaksinkertaistunut ja ilmanlaatu huonontunut 1980-luvun puoliväliin verrattuna.

Limassa asuu kolmannes perulaisista, arviolta yhdeksän miljoonaa ihmistä. Liikenne on poikkeuksellisen sekasortoista ja järjestäytymätöntä, sillä edes reittikarttoja ei ole. Yhteiskunnallinen asema ja varallisuus määräävät pitkälti sen, mitä liikennevälinettä kukin käyttää.

”Metro tarjoaa ensimmäisen aidon integraation tilan kaupunkilaisille. Sen merkitys yksittäiselle ihmiselle ja kaupunkikulttuurin kehittymiselle kasvaa etenkin sitten, kun verkosto laajenee”, sosiologi Carlos Alberto Adrianzén arvioi.

Metrolla on vain yksi linja, joka yhdistää köyhän Villa el Salvadorin asuinalueen keskustaan. Parinkymmenen kilometrin radalla on kuusitoista asemaa. Nyt junia on viisi, ja ne kulkevat kahdenkymmenen minuutin välein. Ensi vuonna käyttöön otetaan parikymmentä uutta junaa.

”Onhan tämä loistava. Asun päätepysäkin lähellä, ja joudun töiden takia käymään silloin tällöin keskustassa. Bussilla matkaan kuluu kaksi tuntia, joskus enemmän. Metrolla menee vain puoli tuntia”, junaa odottava Arturo Chávez kertoo.

Liman pormestari Susana Villaran aikoo kehittää kaupunkiliikennettä rajuin ottein. Hän haluaa karsia palveluja tarjoavia yksityisiä ajoneuvoja, yrityksiä ja reittejä, joiden määrä kasvoi räjähdysmäisesti 1990-luvulla. Villaranin suunnitelma suututtaa monia, ja parhaillaan häntä vastaan kootaan kansanliikettä, joka vaatii uusia pormestarinvaaleja.

Radalta avautuu vaikuttava maisema Liman yli Andien vuoriston ensimmäisille kukkuloille, joiden rinteille on rakennettu vieri viereen hökkelimäisiä, erivärisiä taloja.

”Junasta pääsee kurkistamaan paikkoihin, joissa monet hyväosaisista kaupunkilaisista eivät ole koskaan käyneet”, Adrianzén miettii, kun hän ylittää Liman vilkkaan mutta pahamaineisen keskustukkutorin La Paradan ja sitä ympäröivät hikipajat.

Yhden linjan metro ei palvele suuria käyttäjäjoukkoja, mutta sillä pääsee helposti esimerkiksi suositulle Gamarran tekstiilialueelle ja kansallismuseoon. Ja tämähän on vasta alkua, sillä Limaan on suunniteltu lähivuosina viittä uutta metrolinjaa ja useita nopeita linja-autolinjoja.

Tiia Haapaniemi Kehitys-Utveckling 1.2012

Kirjoittaja työskentelee avustajana Suomen Liman suurlähetystössä.

Tulosta Jaa kirjanmerkki

Päivitetty 14.3.2012


Tulosta Jaa kirjanmerkki
© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi on ulkoministeriön kehitysviestinnän verkkojulkaisu. Sen päivitys on päättynyt 30.6.2014.
Kirjoittajan nimellä varustetut artikkelit edustavat yksinomaan kirjoittajan kantaa.
© Ulkoasiainministeriö | Kehitysviestintä, Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki, sähköposti vie-30@formin.fi