Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Viihteellä eroon irtosuhteista - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Maat: Uutiset maittain A-Z

Ulkoministeriön kehitysviestintä, sp. VIE-30@formin.fi. Verkkojulkaisun päivitys on päättynyt 30.6.2014.
reuna
Uutiset, 18.3.2011

Viihteellä eroon irtosuhteista

Etelä-Afrikassa uskotaan television draamasarjojen valistusvoimaan. Soul City -instituutin tuottamat ohjelmat kertovat hivistä ja ovat yllättäen nousseet katsojasuosikeiksi.

Zimelele ja Lebo Moloi näyttävät päälle päin onnelliselta pariskunnalta, joka viettää mukavan oloista ja taloudellisesti turvattua elämää. Zimelelellä on kuitenkin suhde Luluun, joka pettää aviomiestään, ja mehukkaan saippua-oopperan ainekset ovat kasassa: valheita, kaksoiselämää, kostoa ja seksuaalista hyväksikäyttöä.

OneLove on tv-draamasarja, johannesburgilaisen Soul City -instituutin ”edutainmenttiä”, joka kertoo aids-uhasta ja tuoksuu Etelä-Afrikan arjelle. Valistava tv-sarja on jo noussut kymmenen katsotuimman ohjelman joukkoon yli kuudella miljoonalla katsojallaan.

”Tv-sarjan tarina on koskettava. Lebo oli uskollinen miehelleen ja kunniallinen työntekijä ja silti hän sai hiv-tartunnan”, kirjoittaa nuori nainen OneLove-sarjan Facebook-sivuilla.

Soul City -instituutti on uurastanut vuosia valistavan tv-viihteen parissa, myös silloin, kun se ei vielä ollut poliittisesti hyväksyttyä. Instituutti on tuottanut useita tv-sarjoja, kuten Soul Buddiezin ja OneLoven, jotka käsittelevät ennen kaikkea aidsia mutta myös yhteiskunnan sosiaalisia ongelmia, kuten väkivaltaa ja alkoholismia.

Viihteen voimalla 

Arvioidaan, että 5,6 miljoonalla eteläafrikkalaisella on hiv-tartunta. Aikuisista 17,8 prosentilla on hiv. Synkkiin tilastoihin on osin syynä hiv-epidemian laiminlyönti 2000-luvulla, presidentti Thabo Mbekin hallintokaudella.

Mbekin hallinto ei uskaltanut tarttua paisuvaan aids-ongelmaan, joten se politisoitiin. Sairastuneita kehoitettiin syömään valkosipulia ja punajuurta laajalti käytössä olevasta, tehokkaasta viruslääkehoidosta huolimatta.

Nykyisen presidentin Jacob Zuman aikana maan aids-ohjelma on saanut kontrollistrategian, jossa painotetaan ennaltaehkäisyä, hiv-testausta ja viruslääkehoidon kattavuutta.

Strategiaa tukevat keskeisesti myös paikallinen media ja sen tuottamat hiv-tartuntaan liittyvät ohjelmasarjat, kuten Soul City -instituutin OneLove –multimediaprojekti. Se korostaa parisuhdetta ja uskollisuutta. Vuonna 2009 alkanut projekti toimii tv:n, radion ja painetun sanan voimin, joista jokaisella oma kohderyhmänsä.

OneLove pyrkii tavoittamaan 16–55-vuotiaita eteläafrikkalaisia, joskin myös kouluikäisille lapsille on tuotettu materiaalia hivin ehkäisystä.

Multimediakampanja on levinnyt jo kymmeneen eteläisen Afrikan maahan.

”Radio kohdistaa viestinsä ennen kaikkea maaseudun väestöön. Painettu terveysviestintä tähtää aikuisikäisiin, ja OneLove-televisiosarja puhuttaa nuorempaa katsojakuntaa”, toteaa Sue Goldstein, joka vastaa Soul City -instituutin eteläisen Afrikan ohjelmista.

Julkisen keskustelun herättäminen hiv/aidsista on hänestä tärkeä osa mediaprojektia.

”OneLoven verkkosivut ja Facebook ovat tärkeitä sosiaalisen median muotoja. Teemme yhteistyötä koulujen kanssa ja olemme perustaneet yli 6 500 Soul Buddiez -klubia, jossa nuoret voivat keskustella tv-draamojen sisällöstä tähän tarkoitukseen koulutettujen opettajien kanssa.”

Kannustavia tuloksia 

Etelä-Afrikassa hivin nopeaa leviämistä lisäävät ennen kaikkea avio- tai avoliiton ulkopuoliset suojaamattomat seksisuhteet, joita varsinkin miehillä voi olla lukuisia.

Goldsteinin mukaan suhteessa pettämiseen on useita syitä.

”Vanhemmat miehet haaveilevat usein seksistä nuoren naisen kanssa tai seksielämä puolison kanssa on käynyt tylsäksi. Monet nuoret naiset puolestaan elävät taloudellisessa ahdingossa, jolloin seksillä rahastaminen on ainoa ulostie ongelmista.”

Tutkimusten mukaan useiden ja samanaikaisten seksisuhteiden määrä kaksinkertaistui yli 10 prosenttiin 2000-luvulla. OneLove-projekti pyrkii murtamaan asenteen, jonka mukaan miesten avioliiton ulkopuoliset seksisuhteet ovat normaaleja ja yhteiskunnallisesti hyväksyttäviä.

”Emme syyllistä projektissamme ketään. Nuori nainen, joka myy seksiä, ei ole huora. Hänellä on siihen syynsä. Esitämme ratkaisuja, vaihtoehtoja, ongelmista ulospääsyä”, Goldstein selittää.

OneLove-projekti, kuten Soul City -instituutin muukin tuotanto, perustuu kenttätutkimukseen ja tulosten tarkkaan analyysiin. Jokainen teema ja strategia testataan koeyleisöllä. Ohjelmien vaikutusta katsojien mielipiteisiin ja käyttäytymiseen seurataan tarkoin.

Tutkimusten mukaan OneLove-ohjelmat tavoittivat 17 miljoonaa eteläafrikkalaista eli 61 prosenttia väestöstä viisi kuukautta projektin aloittamisen jälkeen. Ohjelmia seurasi televisosta 51 prosenttia ja radiosta 12 prosenttia väestöstä. Radio-ohjelmat olivat suosittuja etenkin maaseudulla.

Multimedia-projektia seuranneilla miehillä oli 42 prosenttia vähemmän irrallisia seksisuhteita kuin kontrolliryhmän jäsenillä, jotka eivät olleet seuranneet OneLove-ohjelmaa. Instituutti mittasi myös kondomin käyttöä. OneLove-ohjelmia seuranneilla kondomin käyttö oli neljä prosenttia yleisempää kuin vertailuryhmän jäsenillä.

Tutkimusten mukaan yleisö pitää mediaprojektia onnistuneena. Ohjelman sisältöä on pidetty relevanttina, realistisena ja opettavana sekä tv-sarjaa voimakkaasti tunteisiin vetoavana.

Onnistumisen avaimet

Multimediakampanjan tuotannosta on opittu paljon, Goldstein selittää.

”Ohjelman sisällön tulee perustua kenttätutkimuksiin, testaamiseen ja tulosten seurantaan. Painotan myös yhteistyötä yliopistojen, koulujen, kyläyhteisöjen, aids-ohjelman ja muiden järjestöjen kanssa. Myös sosiaalisen median käyttö ja keskustelun herättäminen ovat tärkeitä.”

Soul Cityn ohjelmat ja yleisen keskustelun lisääntyminen ovat murtaneet myös aidsiin liittyviä tabuja.

”Vaikka ohjelmamme esitetään alkuillasta, olemme käsitelleet hyvin herkkiä asioita, kuten masturbointia ja seksielämän laadun parantamista. Olemme tehneet sen erityisellä herkkyydellä ja tyylillä. Aborttiin ja rotuasioihin liittyvät teemat ovat edelleen hyvin vaikeita draaman aiheita.”

OneLoven tv-sarjan uutta tuotantokautta suunnitellaan täydellä painolla.

Tulevia aiheita ovat miesten ympärileikkaus ja väestön hiv-testaus, jotka Etelä-Afrikan aids-ohjelma on nostanut keskeisiksi teemoikseen. Ympärileikattujen miesten riski saada hiv-tartunta on huomattavasti pienempi kuin muulla väestöllä. Neljä viidestä ympärileikkauksesta Etelä-Afrikassa tosin tehdään epähygieenisissä oloissa, kuten kodeissa. Tällöin komplikaatioiden ja infektioiden riski on moninkertainen.

”Pyrimme myös muuttamaan ympärileikattujen nuorten miesten käyttäytymistä, joka toimeenpiteen jälkeen on usein röyhkeää ja kukkoilevaa”, Sue Goldstein toteaa.

Seppo Suomela

Kirjoittaja on kansainväliseen terveydenhuoltoon perehtynyt lääketieteen toimittaja ja lääkäri.

 

Katsojapalautetta OneLove-sarjasta:

”Tv-sarja puhuttaa meitä, sillä olemme juuri niitä, jotka sekaantuvat sugar daddy -tyyppeihin (vanhempiin miehiin). Ryyppäämme emmekä edes käytä ehkäisyä. Todellista elämää.”

Naiskatsoja, 18-25-vuotias, Gauteng, Etelä-Afrikka 

”Te kerrotte totuuden. Tämä sanoma on niin tärkeä, ja olen iloinen, kun kuulin sen. Olen iloinen sanomasta, joka neuvoo, että jos pysyy uskollisena yhdelle partnerille, voi elää kauemmin.”

Mieskatsoja, 41–55-vuotias, Limpopo, Etelä-Afrikka

“Olen päättänyt pysyä uskollisessa suhteessa nähtyäni tv-draamassa, kuinka asiat voivat kehittyä. Parisuhteessa ongelmista tulee keskustella. Minun ei tule käyttäytyä roolihenkilön tavoin kostaakseni, koska päädymme tuolloin vain sairaiksi.”

Naiskatsoja, 22–23 vuotias, Soweto, Etelä-Afrikka

Kehitys-Utveckling 1.2011

Tulosta Jaa kirjanmerkki

Päivitetty 17.3.2011


Tulosta Jaa kirjanmerkki
© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi on ulkoministeriön kehitysviestinnän verkkojulkaisu. Sen päivitys on päättynyt 30.6.2014.
Kirjoittajan nimellä varustetut artikkelit edustavat yksinomaan kirjoittajan kantaa.
© Ulkoasiainministeriö | Kehitysviestintä, Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki, sähköposti vie-30@formin.fi