Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Kännykällä lukutaitoa Etelä-Afrikkaan - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Maat: Uutiset maittain A-Z

Ulkoministeriön kehitysviestintä, sp. VIE-30@formin.fi. Verkkojulkaisun päivitys on päättynyt 30.6.2014.
reuna
Uutiset, 8.9.2010

Kännykällä lukutaitoa Etelä-Afrikkaan

Maailmassa on yli 750 miljoonaa lukutaidotonta aikuista. Tulevaisuudessa Etelä-Afrikassa opetellaan lukemaan VTT:n kehittämillä matkapuhelinsovelluksilla. 

LukutaitoaSeinämaalaus Sowetossa muistuttaa oppimisen merkityksestä. Kuva: John Connell/Flickr,ccby2.0

Kuudesluokkalainen ottaa matkapuhelimensa kameralla kuvan oppikirjansa tehtäväsivusta. Puhelimen kuulokkeista tulvii kuuntelutehtävä, jonka antamien vihjeiden perusteella puhelimeen täytetään sanaristikkoa.

Hämeenlinnalaisessa alakoulussa testataan teknologiaa, josta toivotaan apua lukemaan opetteluun kehitysmaissakin. 

Tänään, kansainvälisenä lukutaitopäivänä, on hyvä muistaa, että maailmassa on edelleen yli 750 miljoonaa lukutaidotonta aikuista. Heistä kaksi kolmasosaa on naisia.  Alhaisimman lukutaidon maat ovat Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa. Esimerkiksi Burkina Fasossa, Nigerissä ja Malissa vain neljäsosa aikuisista on lukutaitoisia.

Lukutaidoton aikuinen on tyypillisesti kehitysmaan maaseudulla asuva vanhempi nainen. Kaupungissa asuvat nuoret miehet taas ovat kaikkein lukutaitoisimpia. Naisten lukutaitoisuus on edelleen matalampi kuin miesten, koska monin paikoin tyttöjä on perinteisesti lähetetty kouluun poikia harvemmin. 

Kännykkä kannustaa oppimaan

Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen VTT:n hankkeessa kuudesluokkalaiset opettelevat englantia matkapuhelimen avulla. VTT:n Anu Seiston mukaan projektissa haettiin motivoivuutta lapsille ja hyödyllisyyttä opettajille. 

"Oppilaiden into kännykkätehtäviin säilyi ainakin kolmen viikon testijakson ajan ja opettajatkin olivat tosi tyytyväisiä. Sekä opettajat että oppilaat kokivat kuuntelutehtävien tekemisen omassa tahdissa paremmaksi kuin perinteisen ryhmäkuuntelun." 

Lapset opettelevat lukemaan kännykkäsovellusten avulla.Hämeenlinnalaiset alakoululaiset opiskelevat englantia älypuhelimen avulla tekniikalla, jota kokeillaan nyt aikuisten lukutaito-opetukseen Etelä-Afrikassa. Kuva: VTT/Learning by Hybrid Media

Seisto kertoo, että mobiililaitteiden, esimerkiksi älypuhelimien, hyödyntämiseen opetuksessa on pedagogisia perusteita. Useamman aistin yhtäaikainen hyödyntäminen oppimistilanteessa edistää oppimista. Samoin on oppijalle kannustavaa saada tehtävistä välitöntä palautetta – matkapuhelinsovellus ilmoittaa heti, onko kuulokkeista kuultu sana kirjoitettu puhelimen ristisanatehtävään oikein vai väärin. 

Matkapuhelinsovelluksesta mietitään nyt sovelluksia, joita voitaisiin käyttää aikuisten lukutaito-opetuksessa köyhissä maissa. VTT hakee kumppaneita Etelä-Afrikasta kokeillakseen järjestelmää siellä. 

Teknologiaa käyttäjille, ei insinööreille 

Afrikassa tietoyhteiskuntakehitys on tapahtunut internetin hitaan leviämisen takia paljolti matkapuhelimiin tukeutuen. Esimerkiksi laskujen maksaminen kännykkäsovelluksella on tavallista. 

"Etelä-Afrikassa kännykkätiheys on korkea ja monia kännykkäpalveluja on käytössä jo nyt. Tarvittava teknologia on siis jo olemassa", Anu Seisto selvittää. 

Alkavassa VTT:n projektissa aikuisten lukuopetukseen kaavaillaan yhdistettäväksi myös terveystietoutta. Kännykkäsovelluksella esimerkiksi aidsista valistavat infotaulut voi kuulla puhuttuna omasta puhelimestaan. 

Seisto on viemässä lukutaitosovellustaan Afrikkaan kuuntelevalla mielellä. Uuteen ympäristöön ei ajatella vietävän valmista tuotetta, vaan sovelluksesta kehitetään aidosti hyödyllinen yhdessä käyttäjien kanssa.

"Hämeenlinnan koululaisten sovelluksessakin toimi tosi hyvin, että teimme demoja joita aina paranneltiin saatujen kommenttien pohjalta. Loppukäyttäjät täytyy ottaa mukaan sovelluksen kehittämiseen jo heti alusta lähtien. Tavoitteena täytyy olla, että insinöörit eivät tee teknologiaa itselleen, vaan käyttäjille", Seisto kiteyttää. 

Seiston ja hänen kollegojensa kehittämät menetelmät lähtevät eteläafrikkalaisten käyttäjien testattavaksi, kunhan partnerit hankkeeseen löytyvät. Samalla kännykkäavusteiselle kielen opiskelulle kehitetään myös kotimaisia sovelluksia, esimerkiksi maahanmuuttajien kielikoulutuksessa sekä koululaisten vieraan kielen opiskelussa. 

Perttu Iso-Markku / maailma.net

Aasiassa yhä useampi osaa lukea

Alhaisimman lukutaidon maat löytyvät Afrikasta, mutta lukumäärällisesti maailman lukutaidottomista aikuisista puolet asuu Länsi- ja Etelä-Aasiassa. Aasian väkirikkaissa maissa lukutaidottomiakin on valtavat määrät. 

Monet Aasian maat ovat silti edenneet merkittävästi lukutaidon lisäämisessä. Kiinassa lukutaidottomien määrä väheni vuosina 1990–2004 yli sadalla miljoonalla ja Intiassa ja Indonesiassakin viidellä miljoonalla.

Pakistanissa ja Bangladeshissa lukutaidottomien määrä on edelleen kasvanut, koska lukutaidon lisääntyminen ei ole niissä edennyt samaa tahtia väestönkasvun kanssa. 

 

Tulosta Jaa kirjanmerkki

Tämä dokumentti

Tässä palvelussa myös

Muissa ulkoasiainhallinnon palveluissa

Päivitetty 8.9.2010


Tulosta Jaa kirjanmerkki
© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi on ulkoministeriön kehitysviestinnän verkkojulkaisu. Sen päivitys on päättynyt 30.6.2014.
Kirjoittajan nimellä varustetut artikkelit edustavat yksinomaan kirjoittajan kantaa.
© Ulkoasiainministeriö | Kehitysviestintä, Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki, sähköposti vie-30@formin.fi