Gå direkt till innehållet
Finlands utrikesministerium

Arabiska kvinnor aktiva i sociala medier - Utrikesministeriet: Global.finland: Länder: Nyheter A-Ö

Utrikesministeriets utvecklingskommunikation, e-post: VIE-30@formin.fi. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
reuna
Nyheter, 13.8.2010

Arabiska kvinnor aktiva i sociala medier

Största delen av de arabiska kvinnor som använder internet gör det också efter arbetstid. Internet är ett viktigt redskap för kvinnorna, särskilt när de vill hålla kontakt med vänner. Arabiska kvinnor som använder nätet är också ivrigt med i Facebook.

Egyptiska kvinnor är liksom andra arabiska kvinnor som använder nätet ivrigt med i Facebook. Foto: Päivi AronenEgyptiska kvinnor är liksom andra arabiska kvinnor som använder nätet ivrigt med i Facebook. Foto: Päivi Aronen

Forskningsinstitutet You Gov Siraj som verkar i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten har rett ut hur kvinnliga jordanier, syrier, libaneser, egyptier, saudiaraber, kuwaitier, omanier, qatarier, bahrainier och emiratmedborgare använder internet.

De libanesiska kvinnorna visade sig vara mest aktiva: 68 % av kvinnorna som deltog i undersökningen tillbringar mera än 7 timmar i veckan, utanför arbetstiden, på nätet. Ungefär hälften av kvinnorna i Egypten, Kuwait, Qatar och Förenade Arabemiraten tillbringar en timme per dag i snitt på nätet.

Facebook populärast

Facebook är det överlägset populäraste av de sociala medierna som de arabiska kvinnorna använder. Av de libanesiska kvinnorna som deltog i undersökningen hade 91 % ett Facebookkonto. De egyptiska kvinnorna visade sig vara nästan lika aktiva. Där hade 80 % av kvinnorna som deltog i undersökningen ett Facebookkonto. I Förenade Arabemiraten var siffran 78 %, i Jordanien 70 %, i Kuwait och Qatar 68 %, i Bahrain 66 %, i Saudiarabien 64 %, i Oman 55 % och i Syrien 45 %.

Undersökningen gjordes av ett medieföretag i Abu Dhabi. Företaget upprätthåller webbplatsen anazahra.com som kretsar kring mode, skönhet och kändisskvaller på arabiska. Både de som beställde och de som utförde undersökningen understryker hur aktiva arabiska kvinnor är som konsumenter av digitalt material.

”Alla tycks tro att arabiska kvinnor inte är aktiva på nätet men undersökningen visade att också vardagslivet för kvinnor som lever i traditionella kulturer håller på att genomgå en brytning” konstaterade forskarna.

Text och bild: Päivi Aronen

Land

Mobilabonnemang/ Fasta telefonanslutningar

Internetuppkopplingar per 100 invånare

Internetanvändare

 

Bredbandsuppkopplingar per 100 invånare

 

Egypten

5,4 : 1

3,8

16,6 milj.

1,3

Jordanien

12,0 : 1

3,87

1,7 milj.

3,22

Libanon

2,0 : 1

7,51

1 milj.

5,26

Oman

13,2 : 1

2,75

1,2 milj.

1,44

Syrien

2,5 : 1

3,59

3,9 milj.

0,16

Källa: Internationella telekommunikationsförbundet ITU, uppgifter från år 2009

Skriv ut Dela

Detta dokument

Uppdaterat 13.8.2010


Skriv ut Dela
© Utrikesministeriet 2006 | Information om webbsidor | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi är en webbplats om utvecklingsfrågor och global fostran. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
Namnförsedda artiklar publicerade i global.finland representerar enbart skribentens egna åsikter.
© Utrikesministeriet | Utvecklingskommunikation, Kanalgatan 3 C, 00160 Helsingfors, e-post VIE-30@formin.fi