Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Arabinaiset käyttävät aktiivisesti sosiaalista mediaa - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Maat: Uutiset maittain A-Z

Ulkoministeriön kehitysviestintä, sp. VIE-30@formin.fi. Verkkojulkaisun päivitys on päättynyt 30.6.2014.
reuna
Uutiset, 11.8.2010

Arabinaiset käyttävät aktiivisesti sosiaalista mediaa

Valtaosa internetiä käyttävistä arabinaisista käyttää nettiä myös työajan ulkopuolella. Internet on naisille tärkeä väline etenkin yhteydenpidossa ystäviin. Nettiä käyttävät arabinaiset ovat myös aktiivisia facebookkaajia.

Egyptiläisnaiset ovat muiden internetiä käyttävien arabinaisten tavoin aktiivisia fabebookkajia. Kuva: Päivi ArvonenEgyptiläisnaiset ovat muiden internetiä käyttävien arabinaisten tavoin aktiivisia fabebookkajia. Kuva: Päivi Arvonen

Saudi-Arabiassa ja Yhdistyneissä Arabiemiraateissa toimiva You Gov Siraj -tutkimuslaitos selvitti jordanialaisten, syyrialaisten, libanonilaisten egyptiläisten, saudiarabialaisten, kuwaitilaisten, omanilaisten, qatarilaisten, bahrainilaisten ja emiraattilaisten naisten nettikäyttäytymistä.

Libanonilaiset naiset osoittautuivat aktiivisimmiksi verkossa; 68 prosenttia tutkimukseen osallistuneista libanonilaisnaisista viettää netissä työajan ulkopuolella enemmän kuin seitsemän tuntia viikossa. Myös noin puolet Egyptin, Kuwaitin, Qatarin ja Yhdistyneiden Arabiemiraattien naisista viettää verkossa vapaa-ajastaan keskimäärin tunnin päivässä.

Facebook suosituin

Facebook on ylivoimaisesti suosituin arabinaisten käyttämä sosiaalinen media. Tutkimukseen osallistuneista libanonilaisnaisista jopa 91 prosentilla on Facebook-tili. Egyptiläisnaiset osoittautuivat lähes yhtä aktiivisiksi facebookkaajiksi. Egyptissä Facebook-tili oli tutkimukseen osallistuneista naisista 80 prosentilla, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa 78 prosentilla, Jordaniassa 70 prosentilla, Kuwaitissa ja Qatarissa 68 prosentilla, Bahrainissa 66 prosentilla, Saudi-Arabiassa 64 prosentilla, Omanissa 55 prosentilla ja Syyriassa 45 prosentilla.

Tutkimuksen teetti Abu Dhabissa toimiva mediayritys, joka ylläpitää arabinaisille suunnattua arabiankielistä muotiin, kauneuteen ja julkkisjuoruihin keskittyvää anazahra.com -verkkosivustoa. Sekä tutkimuksen tilaaja että tutkimuksen tekijät korostavat arabinaisten aktiivista roolia digitaalisen sisällön kuluttajina.

”Kaikki tuntuvat ajattelevan, että arabinaiset eivät ole aktiivisia internetin käyttäjiä, mutta tutkimus osoitti perinteisissäkin kulttuureissa elävien naisten arkielämän olevan modernissa murroksessa”, tutkijat toteavat.

Teksti ja kuva: Päivi Arvonen

Maa

Matkapuhelinliittymät/ kiinteä liittymät

Nettiliittymät / 100 asukasta

Netin käyttäjiä

Laajakaistaliittymät/ 100 asukasta

Egypti

5,4 : 1

3,8

16,6 milj.

1,3

Jordania

12,0 : 1

3,87

1,7 milj.

3,22

Libanon

2,0 : 1

7,51

1 milj.

5,26

Oman

13,2 : 1

2,75

1,2 milj.

1,44

Syyria

2,5 : 1

3,59

3,9 milj.

0,16

Lähde: Kansainvälinen televiestintäliitto ITU, tiedot vuodelta 2009

Tulosta Jaa kirjanmerkki

Tämä dokumentti

Muualla verkossa

Päivitetty 11.8.2010


Tulosta Jaa kirjanmerkki
© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi on ulkoministeriön kehitysviestinnän verkkojulkaisu. Sen päivitys on päättynyt 30.6.2014.
Kirjoittajan nimellä varustetut artikkelit edustavat yksinomaan kirjoittajan kantaa.
© Ulkoasiainministeriö | Kehitysviestintä, Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki, sähköposti vie-30@formin.fi