Gå direkt till innehållet
Finlands utrikesministerium

Pachisi (Indien) - Utrikesministeriet: Global.finland: Global fostran: Pachisi

Utrikesministeriets utvecklingskommunikation, e-post: VIE-30@formin.fi. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
reuna

Pachisi (Indien)

Pachisi har spelats i århundraden och anses vara Indiens nationalspel. Namnet kommer från det indiska ordet för tjugofem, det högsta tal som kan förekomma på pachisitärningarna. Det finns flera variationer av pachisi, bland andra Tsausar och Caupur. i Europa är det också känt som Ludo.

Spelplanen är formad som ett kryss och man använder spelpjäser. Pjäserna startar från planens mitt och rör sig i fyra väderstreck.

Spelets regler

Det kan finnas två eller tre spelare eller så kan fyra spelare dela upp sig i två lag. Varje spelare försöker förflytta sina spelpjäser runt spelplanen och tillbaka in i mitten (tsar kon) före de övriga spelarna.

Varje spelare placerar sig vid en av pachisikryssets armar. Om man bildar lag sitter man mittemot varandra. Som tärningar använder man snäckskal. Ögontalet avgörs av hur många snäckor som landar med öppningen uppåt enligt följande:

2 snäckor med öppningen uppåt: 2
3 snäckor med öppningen uppåt: 3
4 snäckor med öppningen uppåt: 4
5 snäckor med öppningen uppåt: 5
6 snäckor med öppningen uppåt: 6
1 snäcka med öppningen uppåt: 10 plus ett extra kast
0 snäckor med öppningen uppåt: 25 plus ett extra kast

Efter varje kast får spelarna flytta en av sina pjäser så många rutor framåt som snäckskalens poäng anger. Om man får extrakast kan man flytta på en annan pjäs.

Vem som börjar bestäms av att man kastar sex snäckor. Den som får högts poäng får börja och flyttar en av sina spelpjäser längs ”hemvägen” (tsar), dvs den mittersta rutraden i den av kryssets armar som leder till och från tsar kon (mitten).

Alla pjäser rör sig motsols runt spelplanen tills de återvänder till sin egen arm. När de nått tsar vänder man dem på sida som tecken på att de har fullbordat sitt varv. Därefter ska de ta sig längs den mittersta rutraden till tsar kon, dit man bara kommer med jämna poäng.

På sin färd runt brädan är pjäserna utsatta för anfall. I rutor märkta med X som också kallas slottsrutor är pjäserna trygga. Spelare äter upp varandras pjäser när de hamnar på samma ruta. En uppäten pjäs hamnar tillbaka till tsar kon och måste börja om från början, och den spelare som åt upp den får ett extra kast. I slottsrutorna är pjäserna säkra och där kan stå hur många pjäser som helst av vilken färg som helst.

Källa: F.V. Grunfeld: Pelien kirja, Otava 1976

 Länkar:

 http://www.tradgames.org.uk/games/Pachisi.htm

http://www.mastersgames.com/rules/pachisi-rules.htm

 

Skriv ut Dela

Detta dokument

Uppdaterat 13.11.2009


Skriv ut Dela
© Utrikesministeriet 2006 | Information om webbsidor | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi är en webbplats om utvecklingsfrågor och global fostran. Webbplatsens updatering avslutades den 30.6.2014.
Namnförsedda artiklar publicerade i global.finland representerar enbart skribentens egna åsikter.
© Utrikesministeriet | Utvecklingskommunikation, Kanalgatan 3 C, 00160 Helsingfors, e-post VIE-30@formin.fi