1. Läs artikeln Bistånd inte enda penningflödet.
Bekanta dig med Världsbankens statistik över pengar som skickas till hemlandet av migranter.
a) Till vilka länder skickas mest pengar? (Top 10 recipients of migrant remittances). I vilka länder har pengarna störst betydelse för bruttonationalinkomsten? (Top 10 recipients of migrant remittances as a share of GDP). Fundera tillsammans med ditt par varför just dessa länder är så beroende av migranternas pengar.
b) Skriv en kort essä om migranternas betydelse för fosterlandet. Har du själv släktingar som har flyttat utomlands för att arbeta, exempelvis till Sverige på 1960–1970-talen eller till USA för hundra år sedan? Jämför erfarenheter i smågrupper.
2. Läs artikeln Nya pengar behövs. Diskutera i smågrupper nedskärningarna i utvecklingsbiståndet under de senaste åren. Är det motiverat att skära ner biståndspengarna på grund av den ekonomiska krisen?
3. De rika länderna har lovat ge 0,7 procent av sin bruttonationalinkomst till utvecklingssamarbete senast år 2015. Räkna ut hur mycket det skulle motsvara av ditt studiestöd, eller din lön, månadspeng eller veckopeng. Är du beredd att avstå från 0,7 procent? Diskutera i smågrupper.
4. Enligt artikeln Nya pengar behövs har man lyckats samla pengar till utvecklingsländerna tack vare flygbiljettavgifter, bland annat. Är du beredd att betala en extra avgift för att flyga? Hittar du på andra sätt att samla in pengar? Diskutera med ett par eller i smågrupper.
5. Läs artikeln Bekämpa fattigdom med handel. Vad betyder handelsfrämjande utvecklingssamarbete? Anteckna och diskutera med ett par. Vad tycker ni om att använda handel som metod för att få fattigdomen att minska? Jämför svaren i smågrupper eller i hela klassen.