Suoraan sisältöön
Suomen ulkoasiainministeriö

Nepal edistynyt rivakasti peruskoulutuksessa - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Globaalikasvatus: Koulutus kaikille (3.2011)

Ulkoministeriön kehitysviestintä, sp. VIE-30@formin.fi. Verkkojulkaisun päivitys on päättynyt 30.6.2014.
reuna

Nepal edistynyt rivakasti peruskoulutuksessa

Toteutuuko toinen vuosituhattavoite ja pääsevätkö kaikki lapset kouluun vuoteen 2015 mennessä Nepalissa? Edistyminen on ollut rivakkaa, mutta opetuksen laadussa riittää kehitettävää.

Jo 94,5 prosenttia lapsista pääsee alakouluun, sanoo Nepalin opetushallituksen suunnitteluosaston päällikkö Janardan Nepal.

Koulu alkaa viiden vuoden iässä, mutta luokalla on useimmiten sekä ala- että yli-ikäisiä. Esiopetus on vasta kehitteillä, ja luokalle jäämiset ovat yleisiä. Se kertoo sekä oppimistuloksista että järjestelmän heikkouksista. Lisäksi pitäisi löytää konstit siihen, että loput 5,5 prosenttia ikäluokasta saadaan koulunpenkille.

Siinä joukossa on vammaisia, muutoin syrjittyjä sekä vaikeapääsyisillä seuduilla asuvia lapsia.

“Tämän maan kansalaiset ovat hyvin sitoutuneita koulutukseen. Yhteistyö Suomen kanssa on korostanut sitä, että kehitys kuuluu myös vähäosaisille”, painottaa opetushallituksen pääjohtaja Deo Awashi.

 

Valtion yläkoulu Nepalin Balefissa. Kuva: Narendra ShresthaKöyhyys pakottaa monet lapset työntekoon koulunkäynnin sijaan. Balefin kylässä 40 perheen lapset eivät tule kouluun. Kuva: Narendra Shrestha

 

15 vuotta yhteistyötä Suomen kanssa

Nepal ja Suomi ovat tehneet noin 15 vuotta yhteistyötä maan perusopetuksen hyväksi. Sinä aikana on tapahtunut paljon: perusopetuksen ulottaminen liki koko ikäluokalle ei ole vähäinen aikaansaannos maassa, joka vasta viisi vuotta sitten sai pitkän sisäisen konfliktin päätökseen.

Koulut pysyivät auki läpi konfliktivuosien. Se piti nepalilaisia kiinni normaalissa arjessa. Mutta nyt, kun rauhan aikaa on eletty viitisen vuotta, ihmiset alkavat kaivata jotakin vähän enemmän. Jotta rauha kestää, sen pitää tuoda kehitystä – kaikille väestöryhmille.

Suomi tukee Nepalin julkista koulutusjärjestelmää vuosittain noin kolmella miljoonalla eurolla. Yhteistyössä korostetaan koulutuksen tasa-arvoa ja oppimisen laadullista kehittämistä.

Omankielinen opetus tavoitteena

Lukutaitoaste on Nepalissa noussut koulunkäynnin yleistymisen myötä. Mutta edelleen lähes puolelta väestöstä puuttuu kunnollinen luku- ja kirjoitustaito. Aikuisväestön kouluttaminen on tuleva haaste.

Koulua käydään nepalin kielellä, joka ei monellekaan ole oma äidinkieli. Omankielisen koulutuksen lisääminen on kirjattu koulujärjestelmän uudistuksen tavoitteisiin, mutta ei ole valikoitunut niistä kiireellisimpiin. Maassa näet puhutaan yli 90 kieltä, ja nepalin kieltä osaavat lähes kaikki.

Virallisesti kumotulla kastilaitoksella on maaseudulla edelleen tärkeä rooli, ja kastittomuus voi olla yksi syy siihen, että lapsi ei käy koulua.

Nepalin koulujärjestelmää kehitettäessä on pantu erityistä painoa sille, että kastittomat dalitit ja alakastiset janajatit pääsevät kouluun. Jos kasti sitoo ihmiset perinteisille paikoilleen, koko yhteiskunnan on mahdoton kehittyä.

Paine kerääntyy yläkouluihin 

Kun Nepaliin saatiin vuonna 2006 vihdoin rauha, oppilasmäärät lähtivät voimakkaaseen kasvuun. Perusopetuksen oppilastulva on nyt laantumassa, mutta painetta alkaa kerääntyä yläkouluihin ja ammatilliselle puolelle.

Kokonaan tilastoimatta jäävät ne sadat tuhannet nuoret, jotka suuntaavat Intiaan etsimään toimeentuloa.

 

Yam Bahadur opiskelee putkiasentajan peruskurssilla lasten ja nuorten ammattikurssikeskuksessa. Kuva: Narendra ShresthaYam Bahadur opiskelee putkiasentajan peruskurssilla lasten ja nuorten ammattikurssikeskuksessa. Kuva: Narendra Shrestha

 

Nepalin koulu-uudistuksen yhtenä tavoitteena on lisätä taitoaineita 6.-8. luokille. Nuorten ammatillisten valmiuksien kehittämiseen on suuri tarve. Varsinaista ammatillista koulutusta ei ole tarjolla kuin murto-osalle sitä haluavista.

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen kehittäminen on yksi Suomen tukeman rakenneuudistusohjelman kohteita.

Nepalin runsaassa 33 000 koulussa perustietoja ja -taitoja oppi vuonna 2010 noin 6,6, miljoonaa koululaista. Nepalin valtio käytti budjetistaan noin 17 prosenttia opetukseen.

Erja-Outi Heino

Tulosta Jaa kirjanmerkki

Tämä dokumentti

Päivitetty 16.8.2013


Tulosta Jaa kirjanmerkki
© Ulkoasiainministeriö 2006 | Tietoa palvelusta | kehitys.verkot@formin.fi
FORMIN.FINLAND.FI - ULKOASIAINMINISTERIÖ - UTSTRIKESMINISTERIET
Global.finland.fi on ulkoministeriön kehitysviestinnän verkkojulkaisu. Sen päivitys on päättynyt 30.6.2014.
Kirjoittajan nimellä varustetut artikkelit edustavat yksinomaan kirjoittajan kantaa.
© Ulkoasiainministeriö | Kehitysviestintä, Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki, sähköposti vie-30@formin.fi